23948sdkhjf

Nellys omsättning sjunker men bolaget vänder till vinst

Stärker både resultat och bruttomarginal.  

”En bra start på 2024.” Så summerar Nelly Groups vd, Helena Karlinder-Östlundh, första kvartalet i samband med rapportsläppet för första kvartalet i år, januari till mars. 

Det har nu gått ett år sedan arbetet påbörjades för att försöka vända den negativa utvecklingen. I rapporten skriver bolaget att effekterna ännu inte syns, men hävdar att kärnaffären är betydligt hälsosammare och att förutsättningarna för att skapa långsiktigt hållbar lönsamhet är goda.

Under kvartalet vände bolaget till vinst. Rörelseresultatet stärktes till 1,4 miljoner kronor jämfört med en förlust på -33,7 miljoner kronor i fjol och rörelsemarginalen landar på 0,6 procent jämfört med -14,4 procent. Däremot sjönk omsättningen med 5 procent till 222 miljoner kronor jämfört med 234 miljoner kronor för kvartalet i fjol. Vidare redovisas en bruttomarginal om 49 procent, vilket är betydligt bättre än 41 procent under första kvartalet föregående år. 

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -4,5 miljoner kronor (-53,9) medan likvida medel uppgick till 126 miljoner kronor per den 31 mars (35,8).

Enligt Nelly har produktutbudet slimmats. Det är framför allt kategorierna toppar, jeans, byxor och jackor som försäljningen stärktes. De egna varumärkena ökade med 4 procentenheter till 40 procent av den totala försäljningen och returgraden förbättrades till strax över 33 procent jämfört med nästan 38 procent i fjol. 

Marknadsföringskostnaderna minskade något mot föregående år. Även lagerhanterings- och distributionskostnader sänktes, både i absoluta tal och som andel av nettoomsättningen trots lägre ordervolymer, skriver bolaget.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062