Gung fortsätter förenkla branschens digitalisering
”Kunderna uppskattar att de själva kommer åt informationen och kan lägga ordrar i Gung. De upplever B2B lösningen som enkel att jobba i och modern. Att det är enkelt har gjort att de både är mer nöjda och att orderingången ökat.”
För ryttare över stora delar av världen är Mountain Horse, från lilla Vallda utanför Göteborg, ett begrepp. Man har i över 30 år försett ridsporten med moderiktiga kläder och utrustning och finns idag förutom i Sverige även i Norge, Tyskland, Belgien, Holland, Frankrike och Storbritannien. Det är inte bara produkterna som är moderna – för ett år sedan togs steget att implementera en ny webborderportalslösning.
”Vi satt med en gammal B2B lösning där vi fick göra mycket manuellt arbete och som tog oss evinnerlig tid. Bara att få systemet att rulla var en utmaning eftersom vi inte hade någon synkning eller integration till våra övriga system.”
Idag har Mountain Horse en lösning baserad på webborderportalen Gung som är helt integrerad med affärssystemet Garp och PDM systemet PISA.
Mountain Horse jobbar med två olika orderflöden i Gung – dels Förorder som avser order av artiklar för kommande säsong och dels Stock Order där artiklarna finns på lager för omgående försäljning. De två flödena gör att Mountain Horse får full kontroll över order med rätt artiklar, priser, tillgänglighet och leverans beroende på vilka val som görs. Kunder kommer åt Stock Order och kan där lägga kompletteringsordrar där de ser planerade leveranser och själva planera utifrån dessa. De ser också order och fakturastatus och kan enkelt ladda ner artikelinformation och produktbilder.
”Kunderna uppskattar att de själva kommer åt informationen och kan lägga ordrar i Gung och vi blir ingen flaskhals. De upplever B2B lösningen som enkel att jobba i och modern. Att det är enkelt och tillgängligt har gjort att de både är mer nöjda och att orderingången ökat.”
Säljarna jobbar med båda orderflödena ute hos kund och där har de tillgång till all information och historik. De ser de snabbt orderstatus, tidigare beställningar eller om fakturor är betalda och det är enkelt att söka fram när kunden köpte en specifik artikel och när det gjordes. De kan jobba mer effektivt samtidigt som behovet av stöttning från innesälj minskat högst avsevärt.
”Ett mål vi hade med en ny lösning var att minska belastningen på vår kundtjänst, men de positiva effekterna av att vi nu kör Gung har blivit långt fler”, summerar Johanna. ”Både våra kunder och säljare är mer nöjda än förut. Så mycket bättre kan det väl knappast bli?”