23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

"Jag lägger ordern tusen gånger snabbare i Gung."

Från en säljares perspektiv: hur kopplingen mellan ehandeln för B2B och affärssystemet förenklat vardagen och orderflödena för Sätila of Sweden.

Under våren 2020 var det dags för Sätila of Sweden att bli mer automatiserade. Man ville slippa dagarna med Excelfiler och telefonköer, förenkla ehandeln och även förenkla vardagen för de säljare som är ute och lägger order hos kund. Nu går flödena smidigare och mycket snabbare.

Behovet att snabba upp flödet

“Vi kände att vi behövde ha en brygga mellan webhandeln och Garp för att enklare kunna få e-handeln att fungera och göra hela flödet smidigare”, säger Max Åhman, säljare på Sätila of Sweden om varför man bestämde sig för att implementera Gungs lösning. Det var under våren 2020 som arbetet påbörjades med att bygga upp en B2B weborderportal, en B2S portal för säljarna och ett nytt PIM-system för att samla all produktinformation i på en och samma plats

“När jag började för tre och ett halvt år sedan hade vi inget system för oss säljare när vi var ute”, förklarar Max. ”Vi satt med Excelfiler när vi var ute hos en kund. Skulle de lägga en order fick jag lägga den i en Excelfil som jag sedan skulle mejla iväg så att vi kunde läsa in den i Garp. Jag brukade samla ihop veckans orders och skicka in 48 filer eller så som skulle läsas in. Det var så omständligt.”

Det var inte bara säljarna man ville förenkla vardagen för utan även kunderna själva. I och med B2B weborderportalen skulle kunder nu kunna ha enklare tillgång till den information de behöver och det skulle bli enklare för dem att själva lägga order:

“Våra kunder vill ju kunna snabbt och enkelt bara gå in på datorn och kolla vad som finns och klicka i, det är som om de internethandlar och då ska det gå smidigt för dem istället för att behöva sitta och prata i telefon med kundsupporten. Butikerna har kanske inte tid att sitta och vänta på en telefonkö för att köpa tjugo, trettio mössor - det är för bökigt.”

Fortsätt läsa artiklen på gung.se

Gung
Viktor Rydbergsgatan 64
412 81 Göteborg
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5590040993

Sänd till en kollega

0.032