Livepodd med tema ”Future Retail - mötesplatser som berör”
Den 2 februari sänder NEST-podden live från Torget plan 1, Utopia i Umeå kl 13:00-13:45. Titta på plats eller digitalt via NEST sociala kanaler.
Digitaliseringens utbredning förändrar beteendemönster och affärsmodeller. Inte bara fysiska återförsäljare och butiker behöver ställa om mot digitalt utan även de digitala behöver fundera över hur mötet med kunden ser ut i den fysiska världen. Hur påverkar det här samlings- och handelsplatser?
Medverkar gör:
Mona Lidén, centrumledare Kvarteret Utopia, Balticgruppen AB. Mona har ett långt förflutet inom detaljhandeln, vilket gett god insikt i konsumentbeteenden och trender inom retail. Hon brinner för varumärkes- plats- och stadsutvecklingsfrågor och har ett stort engagemang i besöksnäringsföretaget Visit Umeå med ett flertal styrelseuppdrag.
Anna Flatholm, landskaps- och stadsarkitekt i Umeå kommun. Innan dess arbetade hon som stadens stadsträdgårdsmästare (2010–2017) och som projektchef på Gator och Parker (2017– 2022). Hennes fokus i alla dessa roller har varit utveckling av det offentliga rummet.
Emelie Aktanius., är arkitekt och designer. Hon driver ELAK (Ett litet Arkitektkontor ) som sysslar med både produktdesign och arkitektur. Hon har en master i arkitektur från Umeå universitet där hon även arbetar som gästlärare. Emelie brinner för att förmedla och främja närvaro genom sitt arbete.
Simon Nordberg, är grundare och driver varumärket Childrenshouse.se med butiker och webbhandel. Han har lång erfarenhet av detaljhandeln, både som leverantör och detaljist. Just nu arbetar företaget med att utveckla en ny webbplattform samtidigt som man arbetar med det nya fysiska butikskonceptet som lanseras under våren 2023.
Moderator är Simon Hjelte, programansvarig för NEST och affärsutvecklare på Borås INK.
Eventet arrangeras av eXpression Umeår som är en av fyra inkubatorer som startat initiativet NEST. Textil- och modeindustrin är idag en av världens största klimatbovar. Branschen är i stort behov av att ställa om och förändra sin produktionskedja. För att göra det krävs nytänkande och innovation i alla led. Därför skapades NEST – New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry. NEST består av Borås INK, eXpression Umeå, STING och xPlot i Lund.