23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

RAJA tar stora steg till en e-handel utan plast

RAJA lanserar alternativ till två flaggskeppsprodukter inom E-handeln av 100% papper. De nya vadderade papperskuverten och papperspåsarna ger ett likvärdigt skydd som plast och underlättar i återvinningen.

RAJA, som är ledande i Europa inom distribution av förpackningar och kontorsmaterial, introducerar 100% vadderade papperskuvert och bubbelpåsar.

Dessa lätt materialåtervinningsbara förpackningar är lika motståndskraftiga som sina motsvarigheter i plast eller bi-material (papper och plastfilm) och uppfyller förväntningarna hos både varumärken och konsumenter. De nya produkterna är ett plastfritt alternativ till två lösningar som ofta används i förpackningar för e-handel: bubbelkuvert, som gör det möjligt att skicka föremål på ett säkert sätt per post, och bubbelpåsar av plast, som skyddar produkterna i förpackningarna.

Fransk design och tillverkning
Produkterna har utformats av RAJA och Cepap La Couronne, en ledande fransk tillverkare och tryckeri av kuvert och papperspåsar. Detta 100-åriga företag med 152 anställda, som har sitt huvudkontor i närheten av Angoulême, står inför en nedgång på sin traditionella marknad. Den europeiska kuvertproduktionen har minskat från 90 miljarder till 40 miljarder mellan 2010 och 2021. Cepap förnyar sig genom att utforma nya lättviktsförpackningar.

För att tillverka pappersbubblorna i de vadderade kuverten och papperspåsarna investerade Cepap La Couronne 1,5 miljoner euro i en ny 38 meter lång och 4 meter bred maskin, som är patronerad i Cepap La Couronnes namn. Tillverkningen inleddes i januari 2022.

"Efter tolv månaders studier och forskning och utveckling lanserar vi produktionen av det första sortimentet av bubbelpåsar med eller utan kuvertering i Europa. Vår nya produktionslinje kommer att göra det möjligt för oss att accelerera vår diversifiering inom förpackningar", säger Nicolas Baudart, VD för Cepap La Couronne.

Ett papper som är lika starkt som plast
Julkulor, sminkpaletter, spritdrycker... dessa ömtåliga produkter kom fram intakta och väl skyddade av  förpackningen under de transporttester som utfördes av Cepap La Couronne och RAJA.

Men de nya pappersförsändelserna och påsarna är lämpliga för att skicka alla typer av produkter, inom alla verksamhetssektorer: e-handel, industri, kulturgods osv.

De är tillverkade av 100 och 120 g/m2 rent brunt kraftpapper, PEFC-certifierat (Programme for the Endorsement of Forest Certification). Med en hållfasthet på 918 kilopascal är det ett av de starkaste kraftpapperen på marknaden.

Minst 10 % av marknaden
92 % av nätshopparna vill ha alternativ till plast i e-handelsförpackningar, förutsatt att de erbjuder samma produktskydd, enligt en undersökning från 2021 av Citeo, FEVAD (Federation of E-commerce and Distance Selling), Ipsos och Hact.

RAJA kontaktade flera potentiella kunder under designfasen. För dessa företag, och offentliga myndigheter, är förpackningens skydd en förutsättning. De vill också ha lätta förpackningar, väl dimensionerade förpackningar (båda för lägre transportkostnader) och material som är lätta att återvinna.

RAJA bedömer att dessa två nya förpackningslösningar snabbt skulle kunna erövra minst 10 % av marknaden av jämförbara befintliga lösningar.

"La Couronne bidrar med sin kreativitet och RAJA med sin distributionskapacitet i Europa. Tillsammans ger vi våra kunder två nya förpackningslösningar som är skyddande, enkla att använda, lönsamma för varumärken och bättre för miljön. Genom att samarbeta med franska och europeiska tillverkare som La Couronne stöder vi också industrin och sysselsättningen, samtidigt som vi begränsar transporterna och miljöpåverkan. Det är CSR i praktiken", säger Ulrick Parfum, chef för produktmarknadsföring och inköp på RAJA Group.

RAJA kommer att erbjuda de två nya produkterna till ett pris som är cirka 10 % högre än motsvarande produkter. "Den lilla merkostnaden återspeglar inte innovationens fulla värde, eftersom vi vill popularisera användningen av dessa lösningar", säger Franck Chenet, marknadsdirektör på RAJA Group.

 

Om RAJA Group
RAJA Group är den ledande europeiska multikanaldistributören av förpackningsmaterial och utrustning. RAJA finns i 19 länder med 26 koncerner och är specialiserat på distribution av förpackningar, kontorsmaterial och möbler, industriell utrustning, vaktmästar- och sanitetsmaterial samt personlig skyddsutrustning.  Koncernens företag levererar till mer än 2 miljoner kunder i Europa, från nystartade företag till multinationella företag, inom alla verksamhetssektorer: distribution, industri, e-handel, tjänster och offentlig sektor. RAJA är en oberoende, familjeägd fransk koncern som grundades 1954 och som utmärker sig genom den höga kvaliteten på sina produkter, den utmärkta servicen och den nära relationen med sina kunder. RAJA-koncernen, med huvudkontor i Roissy nära Paris, har 4 500 anställda och uppnådde en omsättning på 1,7 miljarder euro 2022. Stiftelsen RAJA-Danièle Marcovici, som grundades 2006, ger ekonomiskt stöd till projekt som främjar kvinnors och flickors sociala och ekonomiska självständighet i Frankrike och i världen. Under de senaste 16 åren har stiftelsen stött 600 projekt som genomförts av 312 icke-statliga organisationer, med en total budget på över 12 miljoner euro.

Rajapack AB
Logistikvägen 2
438 70 Landvetter
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5568762651

Kontaktperson

Sänd till en kollega

0.047