Sätt en prisstrategi som tål förändring
Vi lever i en tid då företag ständigt måste anpassa sig till ökande marknadskomplexitet och snabba förändringar. Det blir allt svårare att sätta priser som stimulerar tillväxt och säkerställer lönsamhet. I detta dynamiska affärslandskap fungerar prisstrategin som en central drivkraft för att säkra lönsamheten, bibehålla konkurrenskraft och skapa nöjda kunder.
En otydlig prissättningsstrategi och modell, i kombination med prisförändringar som enbart drivs av magkänsla och finansiella krav, når inte upp till de krav som marknaden ställer.
Vi samarbetar mer inom företaget idag än vi gjort historiskt. Avdelningar med olika samspelar och olika funktioner försöker mötas allt oftare. För att kunna mötas i den här komplexa miljön behöver vi stöd av både data och beteendevetenskap för att fatta rätt beslut.
Att på djupet förstå kundperspektivet skapar nya möjligheter till värdeskapande, konkurrenskraftiga, innovativa och dynamiska prismodeller. Här ser vi stor utvecklingspotential.
Några tips!
Se till att:
- Skapa insikt och en datadriven beslutsprocess. Med dagens tekniska möjligheter finns det ingen ursäkt för att inte ha det på plats.
- Främja en förståelse för att marknadsprispositionering inte är fast utan något som uppnås genom tydlig kommunikation, beskrivning av värdet och prispositioneringen ur kundens perspektiv.
- Stärk det kommersiella perspektivet. Låt inte prissättningen enbart styras av ekonomiska budgetkrav. Ta hänsyn till beteendeperspektiv och förstå hur kunderna fattar sina beslut
- Undvik att låta förutfattade meningar och gamla sanningar ligga till grund för framtida beslut. Basera beslut på aktuella och uppdaterade insikter.
- Se till att ledningen tar ansvar och att ansvarsfördelningen är tydlig.
Och kanske viktigast av allt: kom ihåg att prissättning inte handlar om att sätta nya siffror – det handlar om att skapa värde, främja förtroende och ligga steget före i en ständigt föränderlig värld.