23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Klänningen gör mannen visas på Textilmuseet

Publiksuccén Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era landar i Borås 12 oktober 2024 – 24 augusti 2025.

Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era tar oss med bakom kulisserna i dagens haute couture, en anrik modegenre under radikal förändring. Utställningen bygger på Fredrik Robertssons spektakulära samling av haute couture och undersöker två övergripande teman: en renässans för hantverksmode under 2000-talet samt personlig stil och själviscensättning som kreativt uttryck.


Fredrik Robertsson är en av få män i världen som måttbeställer handsydda kreationer från haute couture-husen i Paris. I utställningen visas ett femtiotal av hans plagg från tongivare som Alexis Mabille, Balenciaga, Dolce & Gabbana Alta Moda, Jean Paul Gaultier, Iris van Herpen, Stéphane Rolland, Schiaparelli, Valentino, Viktor & Rolf och Vivienne Westwood, samt av experimentella kreatörer som Richard Quinn och Robert Wun.

Haute couture-husen i Paris har sedan 1800-talets mitt skapat högklassigt, handsytt mode uteslutande för kvinnor och förknippas vanligtvis med en svunnen tid. Men i dag pågår en omdaning. En ny generation banbrytande modeskapare och expressiva beställare har upptäckt modets högsta nivå.

Fredrik Robertsson är en av förgrundsgestalterna inom den nya vågen av haute couture-beställare. Han investerade i sin första kreation för tio år sedan och har sedan dess låtit sy upp en enastående samling noga utvalda plagg som alla ursprungligen formgivits som damplagg och sedan måttanpassats till hans kropp. Med sin iögonfallande, könsöverskridande stil har Fredrik Robertsson blivit en stilförebild och musa på den internationella modescenen – i en tid när gränsen mellan manligt och kvinnligt luckrats upp och feminint kodade plagg som klänningen och kjolen flyttat fram positionen i herrgarderoben.

”Jag har alltid känt mig begränsad av traditionella herrkläder. Jag tycker om extravagans och dekadens. Volym, färger, former, avantgarde – kreationer som inte skapas för oss män på samma sätt som för kvinnor. Drivkraften för mig att beställa haute couture är att jag får möjligheten att uppleva det absolut vackraste modet i världen och att förverkliga mina modedrömmar tillsammans med de allra bästa i branschen”, säger Fredrik Robertsson.

Genom Fredrik Robertssons estetiska val samt ett stort antal fotografier av Ea Czyz som dokumenterar hans besök i Paris genom åren får vi en unik inblick i haute couturens mytomspunna värld. Från front row och back stage på visningarna till måttagningen i provrummet och in i syateljéerna där de extravaganta plaggen tar form.

”Den anrika haute couturen har i dag utvecklats till modets mest experimentella och konstnärliga uttrycksform. En slags kreativ frizon – helt fri från det serietillverkade modets industriella och kommersiella begränsningar. Fredrik Robertssons garderob gläntar på dörren till en innovativ värld där handsydda mästerverk tar form i ett intimt samarbete mellan modehuset och beställaren”, säger Susanna Strömquist, curator för utställningen.

”På Textilmuseet visar vi alla former av modeskapande. Efter utställningen Balenciaga - Master of Couture presenterar vi gärna haute couture igen. Klänningen gör mannen, ger en unik inblick i en värld de flesta av oss annars inte får beträda och visar exklusiva verk från många av världens stora modehus och modeskapare. Utställningen reflekterar också över vad kläder och mode signalerar och att det kan vara både inkluderande och exkluderande, frigjort och begränsande. Klänningen gör mannen är också en framåtblickande och inspirerande utställning med det viktiga budskapet att var och en har rätt att klä sig som en vill.”, säger Ulrika Kullenberg, museichef på Textilmuseet.

Klänningen gör mannen, haute couture – en ny era är curerad av Susanna Strömquist i samarbete med Fredrik Robertsson och har tidigare visats på Liljevalchs+ . Utställningsdesign Robin Grann.

Katalogen med samma titel som utställningen är författad av Susanna Strömquist med essäer av Maria Ben Saad, Beckmans Designhögskola och Madison Moore, Brown University. Grafisk design Robin Grann, foto Ea Czyz samt Vanessa Tryde.

Utställningen och utställningskatalogen har producerats av Liljevalchs Konsthall. 

Sänd till en kollega

0.032