Nya idéer behövs för att uppnå en hållbar textilindustri
Innovation är nyckeln till förändring. För RecoMended blev NEST en språngbräda till samarbeten med Kappahl och Nudie. Nu får nya entreprenörer chansen.
Den senaste tiden har det duggat tätt med granskningar, rapporter och debattartiklar om textilindustrins kraftiga miljöpåverkan och inte minst hur kläder skeppas till andra delar av världen. Nu behövs nya affärsidéer som stöttar branschens utmaningar och är en del av lösningen.
Textilbranschen brottas med en rad olika utmaningar genom hela värdekedjan. I media har det framför allt uppmärksammats vart plaggen tar vägen när de returneras från användare och vad som sker med textilier som i enlighet med den nya lagen samlas in av landets kommuner.
Men det finns många företag som arbetar för att driva förändring i branschen. Ett exempel är Nudie Jeans som erbjuder gratis reparation av alla sålda par jeans för att förlänga deras livstid liksom att erbjuda rabatt för att samla in för att sälja igen som re-use eller recycled i nya produkter.
- De senaste 15 åren har vi jobbat på att expandera och finjustera vår reparationsnärvaro på den globala marknaden, med nya Repair Shops, Repair Partners, Mobile Repair Events etc. Den livsförlängande funktionen för produkter är den första och viktigaste utifrån avfallshierarkins principer och vårt budskap och löfte ''Free repairs forever'' är en av våra grundpelare. Med nya innovativa lösningar, tekniska såväl som systematiska, tror vi att det finns cirkulär potential att optimera och vårt samarbete med RecoMended är ett utmärkt exempel på detta. Där vi tillsammans jobbar för att hitta effektivitet och best practice i hanteringen av våra cirkulära produktflöden, säger Kevin Gelsi, Circular Product Manager på Nudie Jeans.
Att skapa plagg av hög kvalitet som är designade för att hålla länge, som enkelt kan repareras och återintegreras i en cirkulär ekonomi är ett nygammalt tankesätt som är viktigt för textilindustrin. Bort från ”slit och släng”- mentalitet till att stärka textiliers värde. För att lyckas krävs inte bara hållbar design utan också teknik som stöttar den cirkulära processen. En kommande faktor i detta är det digitala produktpasset, som är en del av EU:s den gröna given, en hållbarhetsstrategi och samling lagar som träder i kraft succesivt de närmsta åren. Tanken med produktpasset är att varje plagg ska kunna spåras genom sin livscykel, för att säkerställa transparens och möjliggöra reparation, återanvändning och återvinning. Företag förbereder sig redan nu inför den väntande lagen, men ingen vet exakt vad produktpasset kommer att innefatta och hur det kommer att fungera. Samtidigt behöver lösningar utvecklas som är möjliga att implementera när det väl är dags.
- Textilbranschen är en traditionell bransch och stora delar av värdekedjan är inte digitaliserad. Det är hög tid för branschen att utveckla de lösningarna nu. Vi tror att textilindustrin kan hämta mycket inspiration från hur andra branscher har ställt om och samarbeta korsindustriellt. De kommande lagkraven är en stor pådrivare och många företag arbetar med att utveckla sina affärsmodeller med innovation och ett cirkulärt tänk, säger Annelie Rådhall, programansvarig för NEST, ett initiativ som stöttar startups inom textilbranschen.
Ett av företagen som i flera år arbetat för att förändra sin affärsmodell är Kappahl Group. Genom högt uppsatta mål kring minskad klimatpåverkan, spårbarhet och cirkulär ekonomi har de i flera år arbetat strukturerat med hållbarhet – för att driva förändringen mot en hållbar konsumtion samtidigt som de fortsätter vara att lönsamt företag för framtiden.
- Kappahl vill bidra till att skala upp goda affärsidéer. Vi vet att ett stort företag som Kappahl inte kan ha samma snabbhet som en startup när det gäller att utveckla nya idéer, medan nystartade bolag inte har samma infrastruktur som ett moget bolag. Därför ser vi en stor fördel i att samarbeta med startups och kombinera våra styrkor, säger Sandra Roos.
Som en del av sitt innovationsarbete är Kappahl Group partner till initiativet NEST.
- Vi tycker att NEST är ett väldigt bra initiativ för entreprenörer som vill utveckla sina affärsidéer. Där kan de få del av hela spektrat av vad som krävs för att lyckas, både kunskap och kompetens men också en förståelse för att det krävs affärssinne, förståelse för branschen och nätverk för att lyckas, säger Sandra Roos, Vice President Sustainability på Kappahl.
Initiativet NEST startades 2022 och skapar förutsättningar för idébärare att påskynda textilbranschens omställning genom innovation. Initiativet drivs av Borås INK för att inspirera, stötta och sammanföra entreprenörer från hela landet med näringsliv och experter.
Under våren arrangeras NEST Bootcamp för fjärde gången. Där träffas entreprenörer för workshops, föreläsningar och nätverkande i Textile Fashion Center, Borås. Deltagarna har sedan chansen att gå vidare i ett digital affärsutvecklingslabb. 15 affärsidéer tas sedan ut till en avslutande pitchfinal där branschföreningen TEKO delar ut ett stipendie på 75 000 kr.
Det stora målet med NEST är att de affärsidéer som genomgår programmet kommer ut på marknaden och att programmet skapar möjligheter för dem att göra skillnad med sina affärsidéer, exempelvis genom samarbeten med etablerade aktörer. Den första vinnaren av NEST var RecoMended, vars affärsidé är en storskalig och automatiserad reparationstjänst som möjliggör för fler företag att bli en del av en cirkulär ekonomi. Sedan sin medverkan i NEST har de samarbetat med såväl Nudie som Kappahl och tagit flera stora kliv framåt med sin affärsidé, både i sitt erbjudande och sitt team. Under hösten 2024 medverkade de i SVTs Draknästet.
- Att delta i NEST har fungerat som en språngbräda, det har varit en avgörande del i vår resa. Programmet har inte bara gett oss tillgång till kunskap och insikter om branschen, utan också hjälpt oss att skapa starka nätverk och få kontakt med strategiska partners som Kappahl och Nudie. Genom samarbetet med dessa etablerade aktörer har vi kunnat utveckla vårt erbjudande och skräddarsy lösningar tillsammans med våra kunder, anpassat för de utmaningar de står inför, exempelvis att skala sina cirkulära affärsmodeller och möta kommande lagkrav. Målet framåt är att fortsätta leverera innovativa lösningar som stärker våra kunders affärer och samtidigt visar att cirkularitet kan vara både lönsamt och skalbart, säger Rikard Ledin da Rosa som grundat RecoMended tillsammans med Erik Lindtorp.