23948sdkhjf

Stark e-handel i februari för kläder och skor

Februari är vanligen en svag försäljningsmånad i e-handeln. Men nu märks tecken på att handeln ökar något.

Enligt Svensk Handels E-handelsindikator för februari ökade svenska konsumenters e-handel från svenska aktörer med fyra procent jämfört med samma period 2022. Inklusive e-handel från utlandet ökade e-handeln med fem procent.

Starkaste varukategorierna var kläder, skor samt skönhets- och hälsoprodukter med fler konsumenter som även handlade till ett högre belopp.

Enligt Svensk Handel kan utförsäljningskampanjer under inledningen av året vara en bärande förklaring till utvecklingen för kläder och skor.

– Även om det är tufft för e-handeln finns det aktörer som går riktigt bra. Den gemensamma nämnaren för dessa är att de länge haft fokus på att leverera lönsamhet, har kontroll på sitt kassaflöde och är närmast besatta av sina kunder och att leverera en kundupplevelse utöver det vanliga, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Om ökningen i e-handeln är beständig ställer sig dock Svensk Handel tveksam till. Omvärldsläget är fortsatt dystert efter toppnoteringarna under pandemin.

– Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar Handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå. E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik, säger Per Ljungberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093