23948sdkhjf

Boozt flaggar för reor – utmaning att behålla bruttomarginalen

E-handelsbolaget Boozt ser en risk i att konkurrenternas stora lager leder till stora kampanjaktiviteter i marknaden. Men samtidigt upprepar bolaget sina prognoser för helåret 2023.

Det säger Boozts vd Hermann Haraldsson till Nyhetsbyrån Direkt inför den kapitalmarknadsdag som bolaget håller på tisdagen. 

Boozt har på morgonen presenterat nya långsiktiga mål. Bolagets långsiktiga ambitioner är bland annat att ha en justerad rörelsemarginal överstigande 10 procent. 

– Vi pratar kanske om åtta till tio år. Det är en realistisk resa. Det kan vara så att det går snabbare men det beror på hur tillväxten blir, säger Hermann Haraldsson.

Vad gäller helåret 2023 har Boozt tidigare prognostiserat en nettoomsättningstillväxt på 5-15 procent och ett justerat rörelseresultat på 275–375 miljoner kronor. Enligt vd:n står dessa utsikter fast. I tisdagsmorgonens pressmeddelande skriver Boozt att ambitionen är att återbetala kapital om 800 miljoner kronor från dubbelnoteringen på Nasdaq Köpenhamn under de kommande tre åren, förutsatt att marknaden är stabil eller utvecklas positiv. 
– Vid dubbelnoteringen fick vi in 800 miljoner i nytt kapital. Vår plan är att lämna tillbaka det till aktieägarna. I vår kallelse till bolagsstämman har vi bett om mandat att återköpa egna aktier och planen är att returnera 800 miljoner under de kommande tre åren, förtydligar vd:n. 

Enligt Boozt förväntas kapaciteten i koncernens hanteringscenter vara tillräcklig för att hantera en nettoomsättning om 10-11 miljarder kronor. Helåret 2022 uppgick omsättningen till 6,7 miljarder kronor. 

Om hur många år är ni uppe i den omsättningen? 
– Den kapacitet vi har räcker till i slutet av 2025 eller början av 2026, men det är naturligtvis beroende av hur tillväxten blir, kommenterar Hermann Haraldsson. 

Boozts bruttomarginal helåret 2022 minskade till 39,5 procent, jämfört med 40,4 procent 2021. 

Vad tror du kan komma att pressa bruttomarginalen mest under 2023? 
– Den största pressen är ju från makroekonomin. Om kunderna inte köper någonting så har alla aktörer för stora lager och då måste de rea. På kort sikt ser vi att konjunkturen sätter press på bruttomarginalen. Vi ser redan nu att det är väldigt mycket kampanjaktivitet på marknaden /…/ Konsumenternas optimism är väldigt låg så därför tror vi att det blir en väldigt hög kampanjaktivitet, i varje fall under det första halvåret 2023 och kanske under hela året, säger Hermann Haraldsson. 

I sin bokslutskommuniké pekade Boozt på att bolagets egen lagernivå var “stark och sund“ vid utgången av 2022. 

– För vår del har vi inte någon egentlig lagerutmaning i det korta perspektivet. Men vi är också beroende av hur det ser ut på resten av marknaden. Någon risk för lagernedskrivningar, som många av våra kollegor gjort, det ser vi inte, säger Hermann Haraldsson. 

Har ni möjlighet att bibehålla bruttomarginalen 2023 (jämfört med 2022)? 
– Vi har möjligheten, men det blir en stor utmaning, säger Hermann Haraldsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079