23948sdkhjf

Jackor som inspirerar till att vara utomhus

Att designa jackor som inspirerar till att vara utomhus, ofta, länge och oavsett väder, har varit en av drivkrafterna hos Didriksons i 110 år. Nu har man tagit ytterligare ett innovativt steg med anoraken Thyra.

Vad som började 1913 i det lilla bohuslänska fiskarsamhället Grundsund har utvecklats till att Didriksons idag är ”The Swedish jacket brand”.
– I början var jackorna skapade för att rädda liv och skydda fiskarna från väder och vind, för att de skulle kunna vara ute längre utan att bli sjuka och dö i lunginflammation, säger Per Odqvist, Head of Product, och fortsätter:

– De senaste decennierna har det snarare handlat om att förlänga livslängden på plagget. Att göra gedigna produkter som håller över tid är vårt huvudfokus. Sedan har vi tagit steg för steg mot bättre produktionsprocesser med fokus på att göra medvetna val som är bättre för miljön och värnar om vatten. Kunskapen har ju ökat kring ämnen som har visat sig vara skadliga för människa, djur och miljö när de kommer ut i vattnet. 2015 fasade vi ut perfluorerade ämnen och har sedan dess bara använt PFC-fria vattenavvisningar. Att använda tyger färgade med ”solution dye”-metoden är ett annat initiativ där vi sedan 2016 har bytt infärgningsprocess för våra fodertyger. Detta har sparat stora mängder vatten, kemikalier och energi genom åren.

Vilka stora fördelar har då infärgningsmetoden solution dye om man till exempel tittar på vattenåtgång, energi, kemikalier och förmåga att plaggen behåller färgnyansen? Fanny Ekholm, CSR Manager, förklarar närmare: – Solution dyeing innebär att vi blandar in färgpigmenten och färdigställer nyansen redan innan vi spinner fibrerna och producerar garn. På så sätt undviker vi den traditionella infärgningsmetoden för syntetiska material som annars görs i ett separat steg, och sparar därmed vatten, kemikalier och energi. Varje kilo av material färgat med denna metod sparar 80–120 liter vatten jämfört med traditionell infärgning. Cirka 30 procent av allt textilt material vi köper idag använder denna infärgningsmetod.

Didriksons vägledande principer bygger på en cirkulär designfilosofi för en medveten konsumtion. Därför har företaget även börjat designa jackor där alla textila delar i plagget kan brytas ner och återvinnas till nytt material. Ett plagg där man förberett hela jackan för den dag den inte längre är brukbar är anoraken Thyra. – Med Thyra har vi utmanat oss själva i hur vi normalt konstruerar ett plagg, berättar Per Odqvist. Vi ville ta fram ett vattentätt plagg, med material uteslutande i polyester, för att möjliggöra och förenkla en återvinningsprocess. Här har vi byggt en produkt utifrån idén att undvika att använda några trims över huvud taget. Vi använder således inga knappar, spännen eller blixtlås alls i den här designen, vilket gör att sådana beståndsdelar inte behöver separeras från produkten i en framtida återvinningsprocess.

Avslutningsvis betonar både Fanny Ekholm och Per Odqvist att kärnan i Didriksons varumärke är värdeorden ”Responsibility, Innovation och Craftsmanship”. - Det handlar om hur vi tar oss an våra miljömål, från den första designtanken tills dess att produkten inte längre är brukbar. Att vår design är smart med fokus på komfort och att själva hantverket andas hög kvalitet.

Vi bryr oss om miljön där våra jackor används och vill inspirera alla till att spendera mer tid utomhus med vårt brand statement: See you outside.

Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062