Sporthandeln fortsätter minska: ”Reor höll uppe resultatet”
Det visar Sportindex som tas fram av branschorganisationen Svenskt Sportforum i samarbete med Handelns Utredningsinstitut, HUI.
Trots minskningen märks dock inget omfattande försäljningstapp under inledningen av 2023 och jämförelsetalen beskrivs som svaga.
– Min bedömning är att det uteblivna försäljningstappet beror på den extremt annorlunda ekonomiska omvärld vi befinner oss i och en generellt ansträngd bransch med exempelvis höga lagernivåer. Det har krävts kraftiga aktiveringar genom marknadsföring, kampanjer och reor vilket har gjort att försäljningsvolymen landat på en balanserad nivå jämfört med föregående år, säger Daniel Löfkvist, vice vd och vice president på Stadium Group i en kommentar.
Nedgången var störst i de fysiska butikerna och för tredje kvartalet i rad har e-handeln bättre utvecklingstal.
Under första kvartalet i år ökade e-handelns försäljning med 6 procent jämfört med samma period ifjol.
Inför den stundande fotbollssäsongen är det kanske föga förvånansvärt att det ses ett lyft i försäljningen av lagkläder och fotbollsskor.
Jämförelsetalen med 2022 och 2021 är också förhållandevis vaga eftersom många lagidrotter fick stryka på foten under pandemin.
– Trots rådande ekonomiska läge för hushållen ser det ut som att barnfamiljer prioriterar att se till att barnen kan fortsätta utöva föreningssporter med tillhörande kostnader för medlemsavgifter, kläder och utrustning. Detta är såklart väldigt glädjande och det är angeläget att det håller i sig, säger Lars Palmgren, vd för SGN Sport Sverige (Team Sportia, Sportringen och Bike Nation).