Uppåt för Lindex – underkläder gick bäst
Rörelseresultatet för de senaste tolv månaderna förbättrades och landade på 965 miljoner kronor, vilket är en ökning med 1,8 procent jämfört med motsvarande period året innan.
Under första kvartalet ökade rörelseresultatet med 6,9 procent till 62 miljoner kronor jämfört med samma period föregående år.
Mätt i svenska kronor ökade tillväxten med en procent.
– Vi är mycket nöjda med vår fina utveckling under första kvartalet. Trots den fortsatt utmanande omvärldssituationen lyckas vi förbättra vårt resultat ytterligare jämfört med föregående års mycket starka inledning och når nya resultat- och försäljningsnivåer, skriver Lindex vd Susanne Ehnbåge i en kommentar.
Den starkaste affärsområdet var det som Lindex traditionellt förknippats med, underkläder. Där redovisas en tillväxt på 14 procent.
Modekedjan lyfter även fram att satsningen på femtech, med varumärket Female Engineering.
Ett mindre test med uthyrning av skidkläder för barn uppges också ha löpt väl ut.
– Vi har dessutom initierat ett digitalt program som syftar till att förändra vårt sätt att tänka kring våra garderober och klädval. Att utveckla våra kunderbjudanden med nya tjänster är en viktig del i vår transformation till en mer hållbar affär och för vår långsiktiga tillväxt. Vi har stora ambitioner framåt på vår fortsatta resa som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag där våra investeringar och digitala utveckling är nyckelfaktorer, framhåller Susanne Ehnbåge.