Ökad förlust och minskad försäljning för Nelly
Första kvartalet gick inte åt rätt håll för e-handelsbolaget Nelly, som i fjol påbörjade arbetet att ställa om till lönsamhet. Försäljningen i januari till mars sjönk med nästan 19 procent till 234 miljoner kronor jämfört med föregående år. Rörelseförlusten ökade till 34 miljoner kronor jämfört med 24 miljoner förra året. Rörelsemarginalen uppgick till -14,4 procent. Bruttomarginalen sjönk till 41 procent (44,3).
Anledningarna till ett motigt kvartal är flera. Ett utmanande marknadsläge under fjärde kvartalet uppges ha fortsatt in i 2023. Utöver en sen vår var första kvartalets sortiment delvis inköpt innan bolaget drog igång sitt omställningsarbete. Även returgraden ökade på grund av kategorimixen och ett förändrat kundbeteende på vissa marknader, skriver bolaget.
Parallellt har bolaget minskat sina kostnader.
”Vi har fortsatt fokuserat på att öka den organiska trafiken samtidigt som vi effektiviserar vår investering i den betalda trafiken, vilket ledde till tydligt minskade marknadsföringskostnader mot föregående år. Även våra personalkostnader förbättrades mot förra året när vi började se den fulla effekten av omorganisationen vi genomförde i höstas. Vi har nu etablerat en stark kostnadskontroll i organisationen som vi kommer fortsätta driva även framåt”, skriver Helena Karlinder-Östlundh, tillförordnad vd för Nelly Group, i en kommentar.