Stärkt kvartal för Zalando – men modedelen backar
Därtill förbättrade Zalando resultatet avsevärt. Det justerade rörelseresultatet, EBIT, uppgick till -0,7 miljoner euro jämfört med -51,8 miljoner under första kvartalet 2022.
Försäljningen av modeprodukter, som redovisas separat, backade dock under kvartalet till 1 813 miljoner euro jämfört med 1 870 miljoner i fjol. Resultatet för modedelen gick i rätt riktning, men uppvisar fortsatt förlust. Det justerade rörelseresultatet uppgick till -19,2 miljoner euro jämfört med -60,2 miljoner.
I kvartalsrapporten konstaterar modejätten att fokus på tillväxt har varit lyckosamt med framför allt större beställningar som lett till lägre leveranskostnader.
– Utvalda kollektioner med varumärken som Adidas och Salomon, och samarbeten med designvarumärken för att skapa kapselkollektioner, ledde till ett ökat engagemang bland våra kunder. Dessa exklusiva och begränsade produkterbjudanden får kunderna att återvända mer regelbundet, förklarar Robert Gentz, co-vd på Zalando i en kommentar.