Ökad omsättning och minskad vinst för outdoorbolag
Facit för bolagets omsättning under tredje kvartal, januari till mars, var 414 miljoner kronor jämfört med 367 miljoner under motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet, EBIT, backade till 87 miljoner kronor jämfört med 104 miljoner, vilket motsvarar en EBIT-marginal om 21,1 procent jämfört med 27,8 procent. Det framgår av kvartalsrapporten som släpptes i dag.
Den ackumulerade omsättningen från juli 2022 till mars i år uppgick till 1 198 miljoner kronor, vilket är en ökning med 18 procent jämfört med motsvarande period föregående år.
Trots att försäljningen i Norden minskade under kvartalet, skriver vd Paul Fischbein i en kommentar att tillväxten är ett styrkebesked eftersom perioden präglas av ett tuffare marknadsklimat. Marknader utanför Norden stod för 78 procent av omsättningen. ”Det är en bekräftelse på att vi är på rätt väg i vår internationella tillväxtstrategi. Region övriga världen växte med 32 procent i kvartalet där vi bland annat noterar en särskilt positiv utveckling i Nederländerna”, skriver Paul Fischbein.
Varulagret fortsatte att minska för andra kvartalet i rad med cirka 46 miljoner kronor. ”Minskningen i varulager har bidragit till ett starkt kassaflöde och vi lämnar det tredje kvartalet med en nettokassa om 130 miljoner kronor. Det känns väldigt starkt i rådande marknad och skapar förutsättningar inför framtiden”, skriver vd vidare.
Under fjärde kvartalet noteras en försäljningstillväxt som är något högre än den under det tredje kvartalet. Utvecklingen är särskilt stark i DACH-regionerna och region övriga världen.