23948sdkhjf

Björn Borg ökar omsättning och rörelseresultat

Sport- och underklädesbolaget Björn Borg redovisar ökande omsättning och resultat under första kvartalet jämfört med motsvarande period året före.

”Vi inleder året med god försäljning och mycket god utveckling av vårt rörelseresultat. Att vi trots fortsatt svag krona och en orolig omvärld ökar vårt rörelseresultat i kvartalet till 31,4 miljoner kronor är ett riktigt styrkebesked”, kommenterar vd Henrik Bunge, bolagets kvartalsrapport.

Omsättningen steg 9,0 procent till 246,9 miljoner kronor (226,6). Alla marknader förutom Tyskland växte under kvartalet, uppger Björn Borg. Sverige, Finland men framför allt Nederländerna växte mycket starkt.

Nettoomsättningen för egen e-handel och e-tailers var 93 miljoner kronor (94,6), en minskning om 1,7 procent. Omsättningen för egen e-handel ökade med 33 procent till 33,4 miljoner (25,1).

”Våra egna butiker utvecklas också mycket bra där jämförbara butiker växer med 41 procent i kvartalet. Samtliga av våra produktområden växer, men vår snabbast växande kategori är sportkläder som ökar med 19 procent följt av väskor som växer med 17 procent. Både under kläder och skor växer 6 procent i kvartalet. Styrkan i vår sportkollektion blir särskilt tydlig när vi tittar på tillväxten för egen e-handel, där vår sportkollektion växer med 102 procent i kvartalet”, skriver Henrik Bunge.

Bruttovinstmarginalen uppgick till 52,2 procent (50,0). Rörelseresultatet blev 31,4 miljoner kronor (29,3), med en rörelsemarginal på 12,7 procent (12,9). Resultatet efter skatt uppgick till 24,8 miljoner kronor (23,1), en ökning med 7,4 procent mot föregående år.

”Oavsett utvecklingen i vår omvärld är jag övertygad om att vi också framåt kommer leverera lönsam tillväxt och fortsätta vår resa att bygga ett globalt sportmodevarumärke”, avslutar Henrik Bunge sitt vd-ord.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066