23948sdkhjf

Icebugs solenergiprogram: ”I outdoorbranschen samarbetar man”

Det svenska skoföretaget Icebugs investeringar i ett projekt för att hjälpa sko- och klädmärken att minska sina koldioxidutsläpp lockar fler varumärken.

Det är är outdoorföretagen Aku, Garmont och Mammut, som alla tillverkar sina produkter på samma fabrik i Sydostasien, som gått samman för att hjälpa till i omställningen från fossilenergi.

Projektet kallas Solros, The Solar Rooftop Scaling Program, och bygger på ett lyckat pilotprojekt som Icebug initierade tillsammans med fyra amerikanska klädföretag. Efter 14 månader och stora investeringar i att få solpaneler på plats hade Icebug hittat ett sätt att radikalt minska sina utsläpp och spara mer koldioxid än de själva släpper ut.

– Vi måste dela med oss av våra bästa lösningar och att byta från fossilenergi till solenergi i länder med mycket sol är en självklarhet. Att det kommer med lägre kostnader och högre energioberoende bör göra det ännu mer attraktivt för våra kollegor i sko- och klädbranschen, säger David Ekelund, vd på Icebug.

Varumärken och fabriker som ansluter sig till programmet kommer att få tillgång till solpaneler inklusive installation, service, finansiering och tillståndsarbete genom den tyska solcellsleverantören Bayware.

– Outdoorbranschen är känd för att samarbeta, inte minst när det gäller klimatarbete, och det kommer gagna alla, från leverantörer till varumärken och konsumenter, säger Paul Cosgrove, chief product officer på Mammut.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.299