KOMMENTAR: E-handeln kommer pumpa ut sina överlager till låga marginaler
Statistiska centralbyrån, SCB, publicerade i förra veckan inflationsutvecklingen för maj. Som väntat steg priserna i modehandeln räknat på förändringen mellan april och maj, vilket var väntat eftersom utvecklingen är säsongsbetingad.
Vad som förvånar är att prisutvecklingen i år på 1,2 procent är lägre än förra årets maj som var 2,1 procent. Det gör att kläd- och skohandelns inflation räknat från maj 2022 till maj 2023 har sjunkit från 8,4 till 7,2 procent. När statistiken bryts ner har klädpriserna stigit med 8 procent och skor med 3,6 procent under de senaste tolv månaderna, medan livsmedelspriserna har stigit med nästan 15 procent.
Även Stilindex från Svensk Handel rapporterade i förra veckan om modeförsäljningen för maj, där kläder ökade med 3,7 procent och skor med 2,5 procent. Tittar man enbart på de fysiska butikerna steg försäljningen med mer blygsamma 1 procent respektive 2 procent för skohandeln. Det innebär alltså att e-handeln har ökat mer än de fysiska klädbutikerna.
Min tes är att e-handlarna har köpt på sig mer varor än de fysiska butikerna. Med andra ord har modee-handeln köpt sig en del omsättning med lägre marginal som följd. Klädhandeln generellt har köpt in för mycket ytterplagg där efterfrågan har varit betydligt lägre än väntat. Så om du som klädhandlare sitter med för mycket jackor: du delar den erfarenheten med de flesta andra. Som reatips till konsumenterna: ni kommer att kunna fynda ytterplagg under sommarrean.
Vad bär då juni i sitt sköte?
I juni 2019 – som fortfarande används som referensår för alla modehandlare – steg försäljningen med 2 procent för kläder och 1,5 procent för skor, medan den sjönk under pandemiåret 2020 med 19 procent respektive 30 procent. Under juni 2021 ökade klädförsäljningen med 19 procent och skor med 26 procent. Förra årets junisiffror visade en ökning på 11 procent och nästan 9 för skohandeln. Det här gör det vanskligt att sia om utvecklingen utifrån historiska data och en inflation som i sig drar upp omsättning men minskar volymen. E-handeln kommer, liksom i maj, att pumpa ut sina överlager till ytterst låga marginaler.
Sammanfattningsvis tror jag att klädhandeln inte kommer över nollstrecket. Möjligen kan skohandeln klamra sig över nollan. E-handeln kommer förmodligen att öka mer än de fysiska butikerna, men utan lönsamhet.
Med detta sagt tror jag att vi kommer att se en hyfsad sommarförsäljning, med många utländska turister som handlar kläder och skor till fyndpriser på grund av en misshandlad krona. Även de inhemska turisterna tar sig nog en funderare hur mycket de är villiga att lägga på en utlandssemester, och i stället väljer att stanna och upptäcka Sverige. Väderprognoserna för sommaren som spår sol och värme spelar nog också in i det valet, om inte resan redan är beställd och betald.
Mikael Sandström
är tidigare ordförande för Svensk Handel Stil och ägare till tio modebutiker.
Det är skribenten som står för innehållet som förs fram i texten, inte Habit.
Artikeln är en del av vårt tema om Kommentar.