Fortsatt kräftgång för e-handeln – men modebranschen står emot
Svenska konsumenter drar ned på inköpen på nätet. I maj föll försäljningen med 12 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Det är den sämsta e-handelsmånaden sedan i januari, konstaterar Svensk Handel, som står bakom statistiken. Mellan januari och maj har e-handeln i Sverige minskat med 6 procent i löpande priser. Adderas även e-handeln från utlandet backar försäljningen under femmånadersperioden med 7 procent.
Endast fyra varugrupper går mot strömmen och uppvisar positiva tillväxttal: apoteks- och tobaksvaror samt kläder och skor. Ackumulerat i år har modekategorin ökat med 5 procent (inhemsk handel) jämfört med motsvarande period 2022.
E-handeln utvecklas betydligt sämre än detaljhandeln som helhet, därtill har genomsnittsbeloppet som varje e-handelskonsument handlar för sjunkit kraftigt, skriver branschorganisationen.
– Maj var en otroligt tuff månad för e-handeln i Sverige. Nedgången är en av de kraftigaste vi sett för e-handeln en enskild månad sedan den tog fart på allvar för drygt 15 år sedan, säger Per Ljungberg, som är innovationschef på Svensk Handel.