Svenskt klädvarumärke ansluter sig till Icebugs solenergiprogram
Habit har tidigare skrivit om Solros, The Solar Rooftop Scaling Program, som programmet kallas. Det bygger på ett pilotprojekt som hjälper fabriker i Vietnam att säkra energitillförseln och minska koldioxidutsläppen med hjälp av solenergi.
Tillsammans med det tyska energiföretaget Baywa bestämde sig Icebug för att skala upp projektet och göra det möjligt för andra varumärken med produktion i Sydostasien att göra samma sak snabbt och utan dyra investeringar.
Arbetsklädesbolaget Snickers Workwear är det fjärde varumärket att hoppa på projektet jämte de internationella varumärkena Mammut, Aku och Garmont.
Maria Schartau, csr coordinator på Snickers Workwear, uppger att beslutet var enkelt. Varumärket står för cirka 15 procent av produktionen i den berörda fabriken men när solenergin installerats kommer 100 procent av kunderna att få tillgång till den förnyelsebara energin.
– Våra partners i Asien vet att förnybar energi är något som alla deras kunder önskar. Solros innebar ett väldigt tydligt och enkelt business case att presentera för fabriksägaren som i sin tur också får väldigt mycket gratis. Det är win-win för alla, säger Maria Schartau.
– Vi är stolta och glada att välkomna Snickers Workwear in i programmet. Det är ett varumärke som sätter hållbarhet högt på agendan och genom Solrosprojektet tar de inte bara ansvar för sitt eget avtryck. Om allt går som det ska kommer Snickers Workwear’s solenergi snart att gagna alla märken som producerar i samma fabrik, säger Icebugs vd David Ekelund.