MQ Marqet bryter med Myrorna – startar samarbete med Stadsmissionen
Texten har uppdaterats
Försäljning av secondhand är inget nytt för MQ Marqet. Redan 2021 inleddes ett samarbete med Myrorna. Men efter två år har MQ Marqet avslutat samarbetet. Enligt Åsa Blomberg, marknads- och kommunikationschef hos Myrorna, var det ett gemensamt beslut som togs om att avsluta samarbetet.
I stället har MQ valt Stadsmissionen som ny partner.
– Trots ett bra samarbete med Myrorna under de senaste två åren ser vi att vårt nya samarbete med Stadsmissionen ger oss ett bredare och mer heltäckande samarbete, där till exempel praktik i våra butiker är ett inslag i det sociala ansvar som vi tar tillsammans, skriver vd Ingvar Larsson i ett mejl till Habit.
Insamlingen ska ske i Stadsmissionens regi och rör alla typer av kläder och varumärken. Försäljningen ska påbörjas under våren 2024 i utvalda butiker.
– Det kommer vara både kläder men även utvald heminredning i mindre omfattning. Ytan planeras initialt till cirka 5-10 kvadratmeter beroende på butikens storlek och utvärderas i takt med efterfrågan.
Kedjan har även insamling av egna varumärken och tidigare kollektioner i samtliga 90 butiker i Sverige. Försäljningen sker däremot i ett antal utvalda butiker.
– Det har gått över förväntan och vår ambition är att utöka med ytterligare butiker.