Omsättningsras och förlust för Odd Molly
Odd Molly, som i juni år gick ur den rekonstruktion som bolaget hade varit i sedan oktober 2022, har det fortsatt utmanande. Det visar de senaste kvartalssiffrorna från ägarbolaget MBRS Group som släpptes i dag.
Under andra kvartalet, april till juni, har Odd Mollys omsättning halverats, från 76 miljoner kronor föregående år till 38 miljoner kronor i år. De operativa kostnaderna är högre än omsättningen vilket resulterar i röda siffror för kvartalet: cirka 4,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med ett överskott på knappt 4 miljoner kronor under motsvarande kvartal 2022.
”Första kvartalet resulterade i en blygsam men tydlig framgång i form av ett svagt positivt rörelseresultat. Årets andra kvartal har dock visat sig något mer utmanande med oroligt omvärldsläge och ökade levnadskostnader för konsumenterna som påverkat detaljhandeln och således även Odd Molly”, skriver Andreas Andrén, tillförordnad vd för MBRS Group i en kommentar.
Under första halvåret, januari till juni, minskade omsättningen till strax över 90 miljoner kronor jämfört med drygt 157 miljoner under halvåret 2022. Odd Molly vände under perioden från vinst till förlust. Rörelseresultatet uppgick till -5,1 miljoner kronor jämfört med 4,5 miljoner kronor.
Varumärket Hunkydory tillverkas på licens och ingår i siffrorna.