HUI: Ljusare för klädbranschen i tuff konjunktur
HUI har på uppdrag av Handelsrådet kartlagt utvecklingen för handeln i Sverige regionalt. Studien genomförs varje år sedan starten 1992 och har tidigare gått under namnet Handeln i Sverige.
Under 2022 omsatte detaljhandeln i Sverige 764 miljarder kronor, vilket innebär en tillväxt med 6,1 procent jämfört med året innan. Sällanköpsvaruhandeln hade en tillväxt på 3,6 procent. Det är dock den höga inflationen som helt drivit på tillväxten, konstaterar HUI i rapporten.– Det är det som driver hela detaljhandelstillväxten under 2022. Det var ett tufft år. Både för detaljhandelsföretagen och för konsumenterna, säger Emelie Ekholm, analytiker på HUI.
När inflationen räknas bort sjönk försäljningen med 0,7 procent. För första gången sedan början av 1990-talet visar detaljhandeln en negativ volymutveckling. Även e-handelsförsäljningen minskade med 6,5 procent, vilket innebär att 2022 blev första året som e-handeln uppvisade negativa årstillväxt.
– Det är egentligen ett tecken på att det ekonomiska läget och inflationen gör att hushållen ändrar sitt beteende. Att man handlar färre eller billigare varor när plånboken krymper, säger Emelie Ekholm.
När konsumenterna bryr sig allt mer om pris väljer många av företagen att anpassa sig efter det rådande läget, fortsätter hon.
– Men det är klart att hela lönsamheten i detaljhandeln påverkas negativt när det blir så stort fokus på prispress.
Trots ett mörkt läge för detaljhandeln finns det ljusglimtar. För många av de branscher som hade svagast utveckling under pandemin har trenden nu vänt – bland annat klädhandeln vars försäljning uppgick till 66 miljarder kronor 2022 jämfört med 60 miljarder 2021.
– Klädbranschen har haft det ganska tufft eftersom den fysiska handeln varit extremt konkurrensutsatt från e-handeln. Nu ser vi en viss återhämtning, men på lång sikt tror jag inte att den fysiska handeln kommer att ta andelar från e-handeln.
Under de närmaste åren står många branscher inom detaljhandeln för ett stålbad, menar Emelie Ekholm. Först nu väntas vi gå in en lågkonjunktur på riktigt och räntehöjningarna att slår igenom ordentligt. Samtidigt är inte klädbranschen den mest konjunkturkänsliga.
– När man får mindre pengar i plånboken kanske man avvaktar med att köpa en ny soffa eller ny tv, men att man kanske ändå vill unna sig med de små medel man har. Då kan en ny jacka eller ett par nya skor vara något man trots allt prioriterar, säger hon.