Rejält lyft för modehandeln
Klädhandeln ökade med 9,0 procent i augusti jämfört med motsvarande månad i fjol. Ökningen för skohandeln uppgick till 4,7 procent. Det framgår av Stilindex från Svensk Handel som redovisar försäljningen i butik och e-handel mätt på jämförbara enheter och i löpande priser.
Augusti innebar även en ökning i volym för klädhandeln medan skohandelns volym minskade, skriver Svensk Handel.
– Det är både välkommet och glädjande att klädhandeln noteras för en volymökning under augusti. Till mångt och mycket beror den på ett ökat kundflöde såväl i fysiska som digitala butiker. Vi brukar ofta passa på att uppdatera garderoben inför hösten, då jobb och skola tar vid, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel, och spår en utmanande höst. Konsumenterna håller dessutom hårdare i plånboken.
– Det som kan få försäljningen att öka är ett rejält väderomslag, men vi hoppas också på en budgetproposition som ger fler människor mer pengar i plånboken, säger Sofia Larsen.
Hittills i år, januari till augusti, har klädhandeln ökat med 3,2 procent och skohandeln minskat med 0,1 procent jämfört med motsvarande period 2022.
Butiker och e-handel | Augusti 2023 - 2022 | Augusti 2023 - 2021 | Ackumulerat 2023/2022 | Ackumulerat 2023/2021 |
Kläder | 9,0% | 6,7% | 3,2% | 23,3% |
Skor | 4,7% | -3,1% | -0,1% | 18,8% |
Källa: Svensk Handel