23948sdkhjf

H&M:s varumärken ökade tvåsiffrigt

Omsättningen för H&M:s varumärkesportfölj var upp 16 procent.

H&M: totala omsättning under det tredje kvartalet i det brutna räkenskapsåret, juni till augusti, uppgick som tidigare kommunicerat, till 61 miljarder kronor, vilket är en ökning från 57,5 miljarder under motsvarande kvartal i fjol. Rörelseresultatet ökade till 4,7 miljarder kronor jämfört med knappt 1 miljard kronor under fjolårets tredje kvartal. Därmed uppgår H&M:s rörelsemarginal till 7,8 procent. Det framgår av bolagets kvartalsrapport som släpptes i dag, onsdag. Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 118 procent till 12,3 miljarder kronor jämfört med 5,6 miljarder. Varulagret uppgick till 40,4 miljarder kronor, vilket är en minskning med 14 procent.

”Arbetet med att skapa förutsättningar för lönsam tillväxt mot våra långsiktiga mål går i rätt riktning. Kostnads- och effektivitetsprogrammet pågår för fullt och fortsätter att ge effekt i de kommande kvartalen. Med ett starkt kundfokus, förbättrat kassaflöde och en ökad varulagereffektivitet står vårt mål om att uppnå en rörelsemarginal om 10 procent under 2024 fast", skriver bolagets vd, Helena Helmersson, i en kommentar. 

H&M särredovisar inte omsättningen för sina portföljvarumärken Cos, Weekday, Monki, & Other Stories, Arket, Afound och Singular Society, men uppger att försäljningen under tredje kvartalet ökade med 16 procent.

Under niomånadersperioden, 1 december 2022 till 31 augusti i år, nådde H&M en omsättning 173 miljarder kronor, en ökning med 8 procent jämfört med motsvarande period föregående år på 161 miljarder. Rörelseresultatet ökade till 10,2 miljarder kronor jämfört med 6,4 miljarder. Rörelsemarginalen uppgick till 5,9 procent (3,9). Kassaflödet ökade till knappt 25 miljarder kronor jämfört med 18 miljarder.

H&M kommer att öppna första butiken samt e-handel i Brasilien 2025. Bolaget planerar även att återöppna ”de flesta” butikerna i Ukraina från november i år. Butikerna har varit stängda sedan februari förra året. 

I september lanserades H&M på den kinesiska marknadsplatsen JD.com.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093