Houdini öppnar cirkulär butik
Hållbarhetspionjären Houdini sportswear utmanar gängse sätt att handla med ett nytt butikskoncept: Houdini Circle. Under en tioårstid har varumärket erbjudit hyrkläder och ett begagnatsortiment. Nu samlar företaget alla sina cirkulära initiativ under ett tak.
I den nya butiken kan kunden köpa, hyra eller prenumerera på allt från nya till begagnade plagg. Därtill finns även reparerade plagg och plagg som har sytts om i sortimentet. Houdini lämnar det upp till kunden att bestämma. Houdinis förhoppning är att förändra konsumtionen.
– Efter mer än ett decennium av erfarenhet av cirkulära affärsmodeller och deltagande i vetenskaplig forskning av dessa initiativ, kan vi dra slutsatsen att hållbarhet endast kan uppnås genom en sömlös kombination av affärsmodeller, anpassade till individuella behov, säger Eva Karlsson, Houdinis vd.
Företaget har tagit hjälp av Boston Consulting Group med prissättningen.
– Poängen med Houdini Circle är inte att göra maximal vinst, utan maximalt värdeskapande för alla intressenter. Det är vad vår verksamhet handlar om. Hållbarhet och bra affärer går hand i hand. Det här initiativet är inget undantag, säger Eva Karlsson.
Adressen för den nya butiken är Norrlandsgatan 12 i Stockholm.