Kinesiska konsumenter söker europeiskt mode
Kinesiska Alibaba Group är en av världens största och mest inflytelserika företag inom e-handel och teknologi. Inom gruppen är Tmall och Tmall Luxury de ledande e-handelsplattformarna för mode och lyxiga asseccoarer.
– Under decenniet innan covid lamslog världen, stod kinesiska konsumenter för en tredjedel, eller 93 miljarder euro, av den globala försäljningen, berättar Nicolas Cano. Han är Fashion & Luxury Business Development Director på Alibaba Group och leder e-handelsutbyggnaden av B2C-plattformar, Tmall & Tmall Luxury Pavilion. Han fortsätter:
– Under pandemin började allt fler kinesiska konsumenter att använda onlinekanaler för att upptäcka olika lyxprodukter. Nu är restriktionerna borta men vi räknar med att onlinekanaler fortsättningsvis ska vara viktiga då över 50 procent av den totala detaljhandeln är digital i Kina, fortsätter Nicolas Cano. Tmall, som inte är en säljdisk utan mer av en lekfull upplevelseplattform, vänder sig till unga och krävande konsumenter som brukar benämnas Millenials och Generation Z. Den första gruppen växte upp från mitten av 1980-talet och framåt och den andra runt millennieskiftet.Tmall Luxury Pavillon lanserades 2017 och innehåller fler än 250 av världens premiummärken, däribland LVMH, Kering, Chanel, Hermés, Bvlgari, Moncler, Jill Sanders med flera.
– Plattformen har alltid legat i framkant när det gäller att bygga innovativa digitala upplevelser för lyxvarumärken, säger Nicolas Cano, och vi tror att det är avgörande för varumärken att interagera med konsumenterna multidimensionellt genom ny digital teknik. Nicolas Cano säger vidare att man även erbjuder olika affärslösningar och att man också avgör om varumärket ska ligga på Tmall eller Tmall Luxury Pavilion. – Många nordiska varumärken har redan lanserats och utnyttjat affärsmöjligheten på Tmall och Tmall Luxury de senaste åren. För några år sedan samarbetade vi med bland annat H&M och Acne Studio och vi fortsatte med Philippa K, Eytys och det danska varumärket Ganni.
Men det finns andra vägar för de varumärken som vill nå kinesiska konsumenter. Under de första månaderna i år har resebokandet på Alibabas egen onlineplattform Fliggy ökat med hela 450 procent.
– Vi räknar med att all fler kineser börjar resa igen och jag tror att de vill kombinera kultur- och evenemangsattraktioner med exklusiv shopping, fortsätter Nicolas Cano. En nyckelfråga för internationella varumärken blir därför att hålla kontakten och vara relevant för kunderna när de har kommit hem igen. Vi tror att onlinekanalerna, som kan återskapa en unik och personlig upplevelse på samma sätt som du kan få när du besöker en fysisk butik, kommer att vara grundläggande i premiummärkens strategi i Kina.
Om du vill fokusera på kinesiska resenärer är det självklart att ha en stark och synlig distribution på din hemmamarknad när resenärerna besöker landet. Det handlar både om att upptäcka eller återupptäcka varumärket enligt Nicolas Cano:
– Man ska också komma ihåg att kinesiska konsumenter gillar att dela innehåll på sociala medier när det reser utomlands vilket starkt påverkar andra konsumenter när de tar del av innehållet. Därför att det viktigt för varumärken att känna till sina kinesiska konsumenters profiler och beteenden vilket man kan göra på Tmall eller Tmall Luxury. Det är en viktig strategi för framgångsrik försäljning.