Mörk e-handelsmånad – men modebranschen sticker ut
September är historiskt en av årets svagaste försäljningsmånader för e-handeln och i år är inget undantag. Omsättningen landade på 10,2 miljarder kronor, enligt Svensk Handels E-handelsindikatorn. Det innebär ett tapp på 19 procent jämfört med motsvarande månad i fjol.
– September var ytterligare en oerhört mörk månad för e-handeln i Sverige, och tveklöst en av de sämre månaderna på länge. Samtidigt ser vi alltjämt fortsatt stora skillnader mellan olika varukategorier där kapitalintensiva kategorier som gick bra under pandemin fortsatt har det mycket tufft, säger Per Ljungberg i en kommentar.
Då utvecklingen mäts i löpande priser uppskattar Svensk Handel att tappet i volym snarare handlar om 25 procent om man tar hänsyn till inflationen.
Försäljningen i kläd- och skobranschen uppvisar återigen tillväxttal. Under september landade resultatet på 4 procent.
Sett till tredje kvartalet sjönk e-handelns omsättning med 5 procent trots en positiv tillväxt i juli och augusti.
Hushållens minskade köpkraft har haft störst påverkan på varukategorierna möbler, byggvaror och hemelektronik som fortsätter att minska. För kläder och skor ökade däremot omsättningen med tio procent, hälsoprodukter med sju procent och sport- och fritidsprodukter med tolv procent.
En stor del av tillväxten är inflationsdriven, konstaterar samtidigt Svensk Handel.
– Efter att e-handeln nu visat negativ tillväxt åtta kvartal i rad hoppas många på att en stark Black Week och julhandel ska rädda lite av årets omsättning och resultat. Då svenskarna fortsatt håller hårt i plånboken och jagar låga priser, finns det mycket som tyder på att secondhand kommer gå riktigt bra även nu i jul. Vissa internationella studier indikerar på att nära på var femte julklapp i år kommer vara en begagnad vara, säger Per Ljungberg.
Omsättningsutveckling hittills i år
Barnartiklar eller leksaker: -10 procent
Bil-, båt,- eller mc-tillbehör: 3 procent
Byggvaror: - 9 procent
Böcker, tidningar, musik eller film: -7 procent
Apotek: 11 procent
Kläder eller skor: 4 procent
Sport- och fritidsprodukter: -5 procent
Möbler: -46 procent
Alkohol: -16 procent
Heminredning: -8 procent
Hemelektronik: -14 procent
Skönhets- och hälsoprodukter: -1 procent
Nikotin- och tobaksprodukter: 32 procent
Fotnot: Siffrorna visar hur utvecklingen sett ut fram till tredje kvartalets slut jämfört med motsvarande period i fjol.
Källa: Svensk Handel