Utmanande kvartal för Bubbleroom: ”Otillfredsställande”
E-handelsbolagets omsättning minskade med nästan 3 procent till 91,8 miljoner kronor under tredje kvartalet, juli till september, jämfört med motsvarande period i fjol. Från januari till september har omsättningen backat med 2 procent till 316,4 miljoner kronor jämfört med 322,7 miljoner i fjol. Det framgår av Bubblerooms kvartalsrapport som släpptes i dag.
Under tredje kvartalet ökade rörelseförlusten, justerad EBITDA, till -11,1 miljoner kronor jämfört med -7,0 miljoner. Motsvarande siffra för niomånadersperioden var -10,7 miljoner kronor jämfört med -6,7 miljoner 2022.
Andelen egna varumärken har ökat under året. För tredje kvartalet med drygt 3 procentenheter till 67,2 procent och för niomånadersperioden med 5 procentenheter till 69,3 procent.
Bruttomarginalen minskade till 60,0 procent jämfört med 63,0 procent under tredje kvartalet men ökade något, till 65,1 procent under niomånadersperioden.
I rapporten framgår det att Bubbleroom har gjort en nedskrivning med 3 miljoner kronor av varulagret till följd av försäljningsminskningen. Därtill pressas bruttomarginalen av negativ valutapåverkan av amerikansk dollar och euro. Trots detta anser Magnus Månsson att bolagets underliggande bruttomarginal är stark.
– [...] Denna siffra vittnar om kraften i vårt varumärke och det engagerade team som skapat vårt attraktiva sortiment, säger Magnus Månsson.
Magnus Månsson, som har suttit en månad på vd-posten, kallar tredje kvartalet för utmanande och lönsamhetsutvecklingen för otillfredsställande. Han har därför inlett en strategisk översyn av verksamheten.