23948sdkhjf

Nelly fortsätter visa vinst: ”Åstadkommit tydliga förbättringar”

Omsättningen rasade men bolaget redovisar ytterligare ett lönsamt kvartal. Rörelsemarginalen uppgick till 5,4 procent.  

Omsättningen sjönk under tredje kvartalet med nästan 17 procent till 236 miljoner kronor jämfört med motsvarande period i fjol. Trots det stora omsättningstappet har omställningsarbetet som inleddes förra året gett frukt. För andra kvartalet i rad visar Nelly vinst. Rörelseresultatet uppgick till 12,8 miljoner kronor jämfört med -11,9 miljoner under motsvarande kvartal föregående år.  Även bruttomarginalen ökade. Från 41,5 procent föregående år till 50,7 procent. Det framgår av kvartalsrapporten som släpptes i dag, fredag. 

För perioden januari till september stärktes rörelseresultatet till -13,1 miljoner kronor jämfört med -54,4 miljoner under fjolåret. Omsättningen under perioden sjönk i nivå med tredje kvartalet, -17 procent, till 759 miljoner kronor jämfört med 912 miljoner under motsvarande period i fjol. 

Omsättningsraset på 17 procent under tredje kvartalet förklaras av att bolaget har beslutat att fokusera på sin kärnaffär, det vill säga att sälja direkt till konsumenter. Följaktligen minskade B2B-intäkterna. Under tredje kvartalet minskade även trafiken till e-handeln samtidigt om konverteringsgraden försämrades jämfört med föregående år, står det i rapporten.  

Bolagets vd, Helena Karlinder-Östlundh, är hoppfull framåt. Säsongen har börjat bra, uppger Helena Karlinder-Östlundh. 

”Höstkollektionen har startat starkt, våra toppsäljare uppnådde högre kvantiteter än föregående år, och vi ökade andelen fullprisförsäljning”, skriver hon i en kommentar.

Härnäst ser hon fram mot den kommande kampanjintensiva veckan i november samt decemberhandeln. Särskilt när konsumenten numera kan finna Nellys utbud i flaggskeppsbutiken på Drottninggatan i Stockholm.  

”Efter en lyckad lansering i september ger butiken oss nu möjligheter att presentera vårt sortiment på ett nytt sätt och fördjupa vår kundförståelse, vilket även kommer e-handeln till godo.”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11