För första gången på tio år väntas julhandeln backa
Den ekonomiska krisen slår mot försäljningen i december då hushållens minskade köpkraft kommer att påverka årets julhandel. Det spår HUI i årets julhandelsrapport. Decemberhandeln väntas minska med 3 procent, jämfört med december i fjol, vilket motsvarar 2021 års försäljningsnivå. Det skulle innebär att julhandeln backar för första gången på tio år om prognosen slår in.
I kronor och ören räknat väntas decemberhandeln backa med 2,5 miljarder kronor, jämfört med i fjol. Samtidigt bedöms hushållens konsumtionsutrymme krympa med 6,7 miljarder kronor. Enligt HUI:s beräkningar minskar samtidigt handels försäljning mindre än nedgången av hushållens köpkraft, vilket tyder på att det finns viss motståndskraft.
– Julhandeln 2023 förväntas minska. Det är ekonomiskt tuffa tider för många, samtidigt som hushållen vill fira jul som vanligt. Julmat och julklappar kommer att inhandlas, men mer planerat och till en billigare peng, säger Joakim Wirén, analytiker på HUI Research, i en kommentar.
Mätt i löpande priser spås försäljningen i dagligvaruhandeln landa strax över fjolårets nivå. Men det är sällanköpshandeln som inte helt oväntat ligger sämst till i HUI:s prognos. Försäljningen väntas minska med ytterligare fem procent jämfört med samma period 2022.
Gränshandeln väntas även i år bidra till positiv utveckling, främst för dagligvaruhandeln. Men även sällanköpsvaruhandeln kan i viss mån få sig ett positivt uppsving av framför allt danska och finska kunder med starkare valutor.
Så stor andel står julhandel för hela årets försäljning:
Leksakshandel – 21,5%
Guld- och smyckeshandel – 14,2%
Bok- och mediahandel – 12,5%
Kosmetik- och skönhetshandel – 12,1%
Heminredningshandel –12,1%
Elektronik- och vitvaruhandel – 11,6%
Klädhandel –10,4%
Handel med brett sortiment – 10,1%
Sällanköpsvaruhandel totalt – 9,9%
Sport- och fritidshandel – 9,6%
Livsmedelshandel –9,4%
Skohandel – 9,2%
Möbelhandel – 8,7%
Bygg-, järn- och färghandel – 6,7%
Källa: Julhandelsrapporten 2023, HUI