Naturkompaniet lanserar secondhand i fyra butiker
Naturkompaniet inleder Black Friday den 24 november med att öppna secondhandavdelningar i tre städer. Konceptet kommer inledningsvis att finnas i fyra av friluftskedjan 36 butiker, närmare bestämt i Stockholmsbutikerna på Sveavägen och Kungsgatan, på Stora Nygatan Malmö och i Gävle.
– Att kunna erbjuda second hand är ett naturligt steg i vårt hållbarhetsarbete och det ger våra kunder möjligheten att förlänga användandet och minska klimatavtrycket när man trots allt behöver ny utrustning, säger André Rozental i en kommentar.
Tanken är att avdelningarna ska vara en marknadsplats där kunderna ska kunna sälja friluftskläder och utrustning de inte längre behöver. Det är ytterligare ett steg i kedjans satsning på cirkulär konsumtion och planen är att öppna upp fler avdelningar framöver.
Naturkompaniet har planerat länge för satsningen. Man har först velat säkerställa en långsiktig plan, med utbildning bland personal, ytor i butik samt koncept.
– Det kommer vara viktigt för oss att även vårt second hand-erbjudande håller hög kvalitet. Och med den här efterlängtade satsningen ser vi tillsammans till att bra friluftskläder och utrustning hittar nya ägare och får ett längre liv, säger André Rozental.
Det som går att lämna in till försäljning är exempelvis ryggsäckar, friluftskök, skalkläder, dunjackor, fleecetröjor och friluftsbyxor.
Naturkompaniet förlitar sig på sina kunder för att säkerställa inflödet av varor. Insamlingen marknadsförs framför allt i butikskedjan interna kanaler. Säljarna kommer att få 60 procent av det beräknade försäljningspriset om de väljer att få ett presentkort hos Naturkompaniet och 50 procent om de istället väljer att få pengar.
Naturkompaniet har under åtta år drivit antikampanjen Green Friday som en motreaktion på överkonsumtion och köphets. Kunderna har istället uppmuntrats att vårda och reparera sina prylar för att förlänga deras livslängd.
– Vår filosofi är att det bästa vi kan göra för miljön är att se till att saker används och vi tror på att kvalitativa produkter håller i flera generationer om man bara tar hand om dem på rätt sätt.