Efter ”rekordförsäljning” – säkrar prognos
En stark försäljningsutveckling under hösten fortsatte in i november. Det meddelar Boozt i ett pressmeddelande efter en, vad bolaget beskriver som, rekordförsäljning under Black Week. Facit är 125 000 nya kunder, men hur stor försäljningsökningen var jämfört med i fjol kommuniceras inte. Mer än 50 procent av de sålda varorna återfinns i bolagets senast tillkomna kategorier som barn, sport, skönhet och heminredning. Logistikhubben i Ängelholm hanterade mer än 20 000 produkter i timmen jämfört med 15 000 under motsvarande period förra året.
Boozt kommunicerar därför en säkrare prognos än tidigare. Nettoomsättningstillväxten uppskattas till 13-15 procent och det justerade rörelseresultatet till 370-390 miljoner kronor för helåret 2023. Tidigare låg prognosen för omsättningstillväxten på 11-15 procent och det justerade rörelseresultatet på 350-390 miljoner kronor.