23948sdkhjf

Marimekko ska växa tvåsiffrigt – lägger in en högre växel i Asien

Bolaget ser sig om i världen. De asiatiska länderna står i fokus när varumärket ska växa tvåsiffrigt. ”Det är nu morgondagens varumärken definieras”, säger Marimekkos vd Tiina Alahuhta-Kasko. 

Marimekko, som har kommit att bli en finsk kulturinstitution, har passerat 70 år och verkar vara mer vital än någonsin. Medan lågkonjunkturen fördjupas i Europa blickar bolaget österut. Med starka finanser i bagaget investerar företaget i nya konsumenter och tillväxt.

– Trots ett generellt utmanande makroekonomiskt läge tror vi att det är nu morgondagens varumärken definieras och kan gå vinnande ur detta, säger Marimekkos vd Tiina Alahuhta-Kasko under ett tvådagarsbesök i Stockholm tidigare i höst.

Hon är här för att nyinviga butiken på Norrmalmstorg – ett hörnläge som Marimekko håller hårt i. Närmare bestämt 25 år. Vid öppningsdagen ringlar kön lång. Väl inne i butiken möts kunderna av ny inredning i ljust trä och aluminium. Höstkollektionen hänger, plagg för plagg, i krokar från taket.

Först ut med det nya konceptet var New York-butiken. I oktober var det Köpenhamns tur. Tiina Alahuhta-Kasko, som har varit bolaget trogen i 19 år, förklarar att den fysiska butiken är hjärtat i Marimekkos varumärkeskultur. Butikerna fungerar inte bara som en distributionskanal utan ger bränsle åt den globala expansionen – både den fysiska, digitala och via återförsäljare.

Det långsiktiga målet är att öka omsättningen med 15 procent årligen och att leverera en jämförbar rörelsemarginal på 20 procent. Strategin är att lägga in en högre växel i Asien.

– Vi har redan utvärderat erfarenheter därifrån och fortsätter att bygga ett ekosystem av både fysiska butiker och e-handel. Vi tror mycket på omnikanal och direkt till konsument-modellen.

I Asien samarbetar Marimekko sedan tidigare enligt modellen “loose franchise partners”, vilket har varit framgångsrikt.

– Vi vill försäkra oss om att vi förstår den lokala konsumenten och marknaden på djupet, vilket den lokala partnern verkligen hjälper oss med. Den besitter inte enbart expertis om konsumenten utan har också styrkan att förhandla om de bästa butikslägena. Det är en bra modell som kan skalas upp, säger Tiina Alahuhta-Kasko.

Till årsskiftet är målet att ha öppnat 15 till 20 butiker (inklusive shop in shops). Majoriteten i Asien, där Japan är Marimekkos största marknad. I höst rullas butiker ut i Hanoi och Ho Chi Minh i Vietnam, Kualalumpur i Malaysia samt Singapore. Potential finns även på Marimekkos befintliga marknader Kina, Sydkorea, Thailand och Hongkong.

– Det är stora växande marknader där det fortfarande finns ett stort utrymme att växa, och där vi befinner oss i en relativt tidig fas.

Marimekko

(betyder Maris klänning)
Grundat: 1951 i Finland av Armi Ratia.
Vad: Designar och säljer kläder (30 procent av omsättningen 2022), väskor och accessoarer (23 procent) samt heminredning (47 procent). Listat på Helsingforsbörsen.
Vd: Tiina Alahuhta-Kasko. Har jobbat i bolaget sedan 2005.
Omsättning 2022 (2021): 166,5 miljoner euro (152), varav internationell omsättning 68 miljoner euro.
Marknader, storlek efter omsättning: Finland (59 %), Asien (18 %), Skandinavien (8 %) EMEA – Europa, Mellanöstern och Afrika (10 %) och Nordamerika (5 %).
Antal butiker globalt 2022: 150.
Antal butiker globalt, juni 2023: 157.
E-handel: På 35 marknader.

Tillväxtmöjligheter ser Tiina Alahuhta-Kasko även i Skandinavien, både med egen retail och med grossistförsäljning. Inte minst vill bolaget attrahera en ny generation.

– Butiksinvesteringarna i Stockholm och Köpenhamn spelar en viktig roll för vårt globala modearbete och stödjer varumärkeskännedomen och vår positionering i Europa.

Bolagets bruttoinvesteringar under första halvåret i år uppgick till cirka 700 000 euro, eller 1 procent av omsättningen.

– Investeringarna har främst ägnats åt att bygga butikslokaler, säger Tiina Alahuhta-Kasko.

Vilka risker ser du?

– Generellt det ekonomiska läget, konsumentförtroendet och en osäkerhet vad gäller inflationen, men också eventuella störningar i leverantörsledet. Dock tränades vi att navigera i snabbt föränderliga situationer under pandemin. Vi har lärt oss att anpassa oss och att vara snabbfotade. Den styrkan bär vi med oss.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08