Bestseller och H&M satsar på vindkraft i Bangladesh
Bangladesh är ett av den danska modekoncernen viktigaste tillverkningsländer. Planen är att vindkraftsparken ska stå färdig till 2028 och därmed minska utsläppen av växthusgaser i värdekedjan.
– På Bestseller är vi fast beslutna att förbättra vårt klimatavtryck och att stödja och påskynda den gröna omställningen inom modebranschen. Att hjälpa till att bana väg för en hållbar energiinfrastruktur i Bangladesh är ett av många steg vi kan ta för att minska utsläppen av växthusgaser i vår indirekta värdekedja. Vi stöttar stolt och helhjärtat uppdraget, säger Anders Holch Povlsen, ägare och vd för Bestseller, i en kommentar.
Investeringen, som beskrivs som den största hållbarhetssatsningen i modekoncernens historia, sker i samarbete med H&M-koncernen på initiativ från den ideella organisationen Global Fashion Agenda, GFA.
– Det här är ett bra exempel på hur en samarbetsstrategi för hållbara finansieringslösningar och policyarbete kan gå hand i hand för att övervinna utmaningar inom branschen, kommenterar H&M:s vd Helena Helmersson.