23948sdkhjf

Deppig start på handelsåret

De kommande tre månaderna går i moll, enligt Handelsbarometern från Svensk Handel.

För nittonde månaden i rad är de svenska handlarna pessimistiska om den närmaste framtiden. Det gäller såväl försäljningsutvecklingen, lönsamheten och antalet anställda.  

– Vi kan inte nog understryka hur allvarligt läget är i delar av branschen. I snart två år har pessimismen varit påtaglig. Vi tror att årets första månader kommer innebära prövningar för många företag, men låt oss nu hoppas att 2024 blir året då det vänder, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.

Även e-handlarna uttrycker oro, särskilt efter en svag utveckling under hösten och Black Friday som inte blev som förväntat. Facit visade en nedgång med 15 procent jämfört med november 2022.

– De mönster vi ser i de fysiska butikerna kan också noteras inom e-handeln. Vi har inte slutat att konsumera, men vi konsumerar färre varor och köpesummorna har minskat markant. Konkurrensen för svenska e-handelsföretag är ofta global, och i tuffa tider likt dessa är det viktigare än någonsin att de ges rätt förutsättningar för att kunna bedriva en framgångsrik verksamhet, säger Sofia Larsen och varnar för både konkurser och ökade varsel framgent. Särskilt med tanke på kommande hyreshöjningar.  

Framtidsindikatorn, som väger samman förväntningar kring försäljning, antal anställda och lönsamhet, sjönk till 75,5 i december jämfört med 78,4 i november.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141