23948sdkhjf

Dystert för sporthandeln – minskar åtta kvartal i rad

En stark försäljning av varor inom vintersport räckte inte för att vända utvecklingen under fjärde kvartalet.

Sporthandeln backade under fjärde kvartalet 2023 med 0,4 procent, trots en stark försäljning av varor inom vintersport. Det innebär det åttonde kvartalet i rad med negativ utveckling. Under helåret 2023 minskade försäljningen minskade med 1,1 procent. Det visar Sportindex som tas fram av Svenskt Sportforum tillsammans med HUI.

– 2023 var ett väldigt utmanande år för sportbranschen och likaså för oss inom SGN Sport. På jämförbara butiker når vi ett par procentenheters ökning och det är såklart glädjande, men marginalen har blivit lidande. Det är tuffa förutsättningar idag att driva butik med de kostnadsökningar som skett och den reducerade marginal som blivit ett faktum under 2023, säger Lars Palmgren, vd på SGN Sport Sverige, i en kommentar.

Försäljningen i de fysiska butikerna ökade med 0,6 procent under kvartalet, medan e-handeln, som stod för 17 procent av försäljningen, minskade med 5,2 procent.

I oktober såg det från början ut som att det fjärde kvartalet skulle vända utvecklingen då tillväxten låg på 10,8 procent.  Men den svaga utvecklingen under ledde till att kvartalet landade på minus. Det trots att en snöig vintersäsong gav försäljningen av vintersport ett rejält uppsving med tillväxttal på 26,3 procent för längdskidor samt 5,4 procent för alpint under kvartalet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078