23948sdkhjf

Begagnat mode för över miljarden – nu mäts omsättningen

För första gången finns siffror över den svenska secondhandmarknaden för kläder och skor.

Under flera år har secondhandförsäljningen accelererat och allt fler modeföretag letar effektiva och lönsamma modeller på en marknad som har saknat samlad data. För att få en överblick över hur stor marknaden är och hur den kommer att utvecklas framåt har man fått söka sig utanför Sverige.   

Så sent som i början av december i fjol ställde Habit frågan till Svensk Handel om organisationen hade siffror på den svenska begagnatmarknaden för mode. Svaret blev att det inte fanns någon sådan. Anledningen var att marknaden är komplicerad att mäta. 

– En av utmaningarna är att välja mätmetod och urval av källor eftersom det i så fall skulle kunna inkludera till exempel Blocket, Marketplace och Tradera, Sellpy, Myrorna och involvera privatpersoner, företag och ideella aktörer. Hur vet man egentligen var ett plagg säljs och till vilket pris? Annonser kan ligga i flera tjänster och var såldes då egentligen plagget om det annonserades på flera platser samtidigt och vem redovisar den försäljningen? Inte helt enkel materia, svarade presskommunikatören Micke Valier Furtenbach Habit. 

Mer en än månad senare har Svensk Handel svaren. I dag skickade arbetsgivarorganisationen ut ett pressmeddelande om att den har startat en månatlig mätning av den totala begagnatomsättningen. Siffrorna grundar sig inte på marknadsaktörernas omsättning utan på konsumenternas köp. Särskilt fokus får modebranschen som är störst inom nischen inom sällanköpshandeln. 

Första mätningen avser fjärde kvartalet i fjol 2023. Totalt omsatte begagnat mode 1,2 miljarder kronor, varav drygt en halv miljard omsattes i oktober, nästan 300 miljoner i november och cirka 350 miljoner kronor i december. 

– Begagnathandeln har gått från skam till glam. Vi tror att intresset på sikt kommer att öka, och vi tror att företag som anpassar sig därefter står starkt rustade inför framtiden. Här finns ett guldläge, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.

Svensk Handels kartläggning bygger på svar från en webbenkät samt intervjuer av personer mellan 18- 89 år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.142