Danska modejätten växer men tillväxttakten dämpas
Med 24 varumärken, däribland kändisar som b.young, Blend, Ichi, Fransa, Saint Tropez, Matinique och Inwear, räknar DK Company ändå 2023 som ett rekordår. Omsättningen ökade då 4 procent till drygt 7,3 miljarder kronor.
Resultat före skatt (EBT) landade på 735 miljoner kronor vilket motsvarar en vinstmarginal på 10 procent.
– Vi är nöjda med att vi lyckas upprätthålla intäktstillväxt på en mycket utmanande marknad. Det visar att vår kärnverksamhet fungerar med tillväxt inom både grossist och online, säger koncernchefen och huvudägaren Jens Poulsen och understryker att 4 procents lägre vinstmarginal jämfört med 2022 främst kan hänföras till den utmanande valutamarknaden.
2023 var även ett år då företaget gjorde stora investeringar i robotteknik, utökat lagerutrymme, kontor och showrooms.
I Sverige och Norge, som klassificeras som några av de viktigaste huvudmarknaderna, driver DK Company cirka 200 egna modebutiker.