Styrkebesked för Boozt – tar miljardkliv
Omsättningen för e-handelbolaget Boozt lyfte med nära 23 procent under det fjärde kvartalet. Det justerade ebit-resultatet ökade med över 45 procent, vilket lyfte den justerade rörelsemarginalen till 7,7 procent.
Året började trögt, konstaterar vd Hermann Haraldsson i rapporten, men lyckades återhämta sig och växla upp för att slutligen göra ett starkt sista halvår.
– 2023 var ännu ett utmanande år men efter ett något nedslående första halvår lyckades vi under andra halvåret växla upp och skörda frukten av vår nordiska varuhus-strategi. Den accelererade tillväxten berodde bland annat på en medveten lageruppbyggnad för att stärka vårt varuutbud samt på den uppdaterade strategin att utöka sortimentet på Booztlets plattform, säger Hermann Haraldsson i en kommentar.
Boozts justerade rörelseresultat uppgick till 400 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 286 miljoner kronor under samma period ifjol. Rörelsemarginalen landade på 5,2 procent. En förbättring med en procentenhet mot 2022 års 4,2 procent.
Totalt ökade försäljningen med 15 procent under året, från 6,7 miljarder kronor 43 till 7,7 miljarder. Tillväxten landade på 11 procent i lokal valuta.
För 2024 spås en tillväxt i nettoomsättningen på 5–15 procent, samt en justerad rörelsemarginal på 5,2–6,0 procent. Motsvarande för föregående år var 15 respektive 5,2 procent.