MQ öppnar ytterligare ett flaggskepp: ”Fin utveckling och stor efterfrågan”
Med ett framgångsrikt år i ryggen då bolaget gjorde en rekordomsättning på drygt 1,1 miljard kronor (brutet räkenskapsår) fortsätter MQ att satsa på fysisk närvaro. Efter två öppningar i Stockholms ytterområden i december i fjol och öppningen av en flaggskeppsbutik i Göteborg i vår, har bolaget skrivit kontrakt på ytterligare ett flaggskepp i centrala Stockholm. Etableringen sker i Mood-gallerian under hösten. Butiken är belägen i gatuplan med fasad mot Regeringsgatan och Mäster Samuelsgatan.
Detta blir den tredje etableringen i ordningen i Stockholms city. MQ finns sedan tidigare på Drottninggatan och i Gallerian. Enligt vd Ingvar Larsson går bolaget starkt i huvudstaden och efterfrågan är stor.
– [...] Vi gör denna satsning som ett led för att komma än närmare våra kunder, såväl i butik som online. Vårt nya butikskoncept har mottagits mycket väl och förmedlar med stor tydlighet vårt inbjudande och kvalitativa erbjudande, säger han i en kommentar.
Planerar ni någon stängning?
– Vi har inga planer på att stänga någon butik, skriver Ingvar Larsson i ett mejlsvar till Habit.
Butiken på 400 kvadratmeter kommer utformas enligt det senaste konceptet och inhysa MQ:s fulla sortiment, secondhandplagg, skrädderi, personal shopper, infärgningstjänsten 100B och Sneakerstvätten. Det kommer även finnas en loungeyta som beskrivs som en mötesplats för lanseringar, event, liveshopping-sändningar och inte minst försäljning till återförsäljare. I dag säljer MQ samtliga egna varumärken via företagsförsäljning. Dessa är Stockhlm, Bläck, Dobber och Bondelid.
– Vi har flertalet etablerade kunder inom B2B och visar fin tillväxt, vilket är roligt, kommenterar Ingvar Larsson.
Artikeln är en del av vårt tema om Butiksnytt.