E-handelsspurt för Björn Borg
Omsättningen för fjärde kvartalet i fjol som uppgick till 198 miljoner kronor var i princip oförändrad jämfört med motsvarande kvartal 2022. På helåret 2023 ökade omsättningen med 4 procent till 872 miljoner kronor. Det framgår av kvartalsrapporten som släpptes i dag, fredag. Rörelseresultatet ökade till 20,2 miljoner under fjärde kvartalet (7,8) och på helåret till 100,6 miljoner (72,9).
Det är framför allt på nätet som bolaget har medvind. Den egna e-handelsförsäljningen ökade med 46 procent till 46 miljoner kronor under fjärde kvartalet. När omsättningen från externa e-handlare inkluderas uppgår omsättningen till 93 miljoner kronor, vilket är en ökning på 20 procent. På helåret ökade den egna e-handeln med 36 procent till 154 miljoner kronor, medan den totala omsättningen digitalt landade på 358 miljoner, en ökning på 16 procent jämfört med 2022.
”Höjdpunkterna från årets sista kvartal är tveklöst vår starka utveckling för egen e-handel”, skriver bolagets vd Henrik Bunge, i en kommentar till rapporten. ”Försäljningsmässigt har årets sista kvartal däremot inte levt upp till våra planer”, fortsätter han.
Grossistledet, som är Björn Borgs största försäljningskanal, växte med 2 procent under fjärde kvartalet medan försäljningen hos distributörerna fortsätter att minska för att få ner lagernivåerna.