23948sdkhjf

E-handelsbolag delar AI-verktyg för att minska reklamationer

Den svenska e-handlaren Boozt tar hjälp av artificiell intelligens för att få ned antalet reklamationer.  

Boozt har utvecklat ett AI-verktyg som samlar data om konsumenternas reklamationer. Verktyget och datan delas med varumärkena som säljs på plattformen för att ge dem insikter om varför en vara reklameras. Informationen rör hundratusentals produkter från över 1 200 partnervarumärken. 

Genom att spåra reklamationsfrekvensen över tid kan varumärken identifiera om ett problem är en engångsföreteelse eller om det är en del av ett större problem som behöver åtgärdas. Vinsterna med verktyget är enligt Boozt många: Produkternas livslängd förlängs, företagen sparar pengar, varumärkets förtroende ökar och avtrycket på miljön minskar. 

– Produktkvalitet har en enorm inverkan på den faktiska miljöpåverkan, och vi tror att vi med utvecklingen av Boozt claim intelligence [AI-verktyget, reds anmn] skapar möjlighet till nya och ökade insikter om kvaliteten på varje produkt, vilket sedan kan driva innovation, mer ansvarsfull produktion och minimera utsläpp i hela leveranskedjan, säger Boozt vd Hermann Haraldsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094