KOMMENTAR: Låt er inte luras av skohandelns försäljningsökningar
Snart släpps Stilindex för kläd- och skohandeln. Den kommer att visa på stora försäljningsökningar för skobranschen. Anledningen är att marsförsäljning i fjol var bedrövlig. Med bland annat total avsaknad av vår gjorde att branschen tappade cirka 22 procent. Så är ökningen i Stilindex för mars 2024 mindre än så är det i realiteten en minskning. Skor är en sällsynt väderberoende bransch, långt mer än kläder.
Som alla borde veta som jobbar i detaljhandeln är påsken enbart av godo försäljningsmässigt för livsmedelshandeln. För sällanköp är påsken en belastning. Påskveckan är en mathelg med köer till kassorna för att handla ägg, sill, öl och några nubbar till middagen. Framför allt är det sällanköpshandeln i de större städerna som lider. För vart åker många? Till sina stugor eller hem till släkten. Mindre städer drabbas inte lika hårt eftersom en del hemvändare passar på att fördriva påskaftonen i butikerna.
De många röda dagarna gör sitt till att påsken är en dålig försäljningsmånad för sällanköp. I år kompenserades det av en liten lustig kalendereffekt: mars hade fem lördagar.
Ytterplaggshandeln har varit ett aber under de senaste säsongerna, så även i år där jackförsäljningen inte alls har kommit igång under månaden.
April belastas inte av påsken förutom annandag påsk som inföll måndagen den 1 april. Vinterns comeback i början av månaden var ett bakslag, men resten av månaden blir, enligt mig, bra. Efter det stora tappet för marsförsäljningen av skor förra året blev återhämtningen stark med cirka 10 procent, så där kan det bli svårt med stora ökningstal i april, medan kläder ökade med blygsamma 2,5 procent.
Så sammanfattningsvis. En tvåsiffrig ökning för skor i mars, 2-3 procent för kläder. April ökar försäljningen av både kläder och skor med 5 procent. Om nu inte första veckans snöoväder stjälper ekvationen.
Mikael Sandström
är tidigare ordförande för Svensk Handel Stil och ägare till tio modebutiker.
Artikeln är en del av vårt tema om Kommentar.