Försäljningen dyker för sporthandeln
Tappet blev under perioden januari till mars 5,2 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar Sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum. Samtliga månader uppvisade tillväxttapp. I januari minskade försäljningen med 6,1 procent, 6,5 procent i februari och 3,4 procent i mars.
Kvartalet är därmed det nionde i ordningen med vikande försäljning. ”Trots en vädermässigt gynnsam vinter var läget fortsatt kämpigt för sporthandlarna”, kommenterar branschorganisationen.
Fysisk handel gick bättre än e-handeln. Försäljningen i butik sjönk med 3,2 procent medan e-handeln rasade med 14 procent.
Förändrade konsumentbeteenden efter pandemin och ett utmanande läge för hushållen ligger bakom sporthandelns tillväxttapp, enligt Svenskt Sportforum.
Trots ett dystert läge ser organisationen ljusglimtar under 2024 då svensk ekonomi väntas vända och hushållens köpkraft stärkas.
– Det har varit en tuff period där man verkligen har märkt en förändring i konsumenternas shoppingbeteende och att det finns mindre pengar över till konsumtion. En lång och ganska utdragen vinter som startade tidigt gjorde att det shoppingbeteende som vanligtvis präglar första kvartalet till viss del stannade av. Nu välkomnas våren och sedermera en varmare period med ny energi och förhoppningsvis vaknar kategorier som löpning och skor till liv, säger Daniel Löfkvist, operativ chef på Stadium Group i en kommentar.