Bakslag för Bubbleroom – förlusten ökar
Året började i medvind för klädbolaget Bubbleroom. I alla fall sett till omsättningen som ökade med 1,4 procent till 99,5 miljoner kronor jämfört med motsvarande period föregående år.
Bolaget fortsätter att blöda. EBITDA-resultatet uppgick till -6,5 miljoner kronor jämfört med -2,9 miljoner i fjol. Därmed levererar Bubbleroom en försämrad rörelsemarginal, -6,5 procent för perioden. Bruttomarginalen uppgick till 65 procent jämfört med 66,4 procent.
Kassaflödet från den löpande verksamheten var kraftigt försämrat, från -2 miljoner kronor under första kvartalet i fjol till -10,7 miljoner kronor i år.
Magnus Månsson inledde en strategisk översyn av bolaget strax efter att han tillträdde som vd i höstas. Målet är att vända bolaget till vinst. Trots en rad försämrade nyckeltal är han positiv. Han lyfter dels den uppåtgående omsättningen ”trots tuffa marknadsförhållanden”, dels nivån på bruttomarginalen.
”Vi har under kvartalet dessutom lyckats ytterligare optimera vårt varulager för att skapa de bästa förutsättningarna för att fortsätta vår positiva försäljningstrend med hög bruttomarginal”, skriver han i en kommentar till rapporten.
Ett nytt affärssystem ska understödja nya affärsutvecklingsmöjligheter. Redan under andra kvartalet i år förväntar han sig förbättringar både internt och mot kund.
När Magnus Månsson blickar framåt är han övertygad om att det kommer att gå att vända bolaget till både tillväxt och lönsamhet:
”Marknaden var fortsatt utmanande under det första kvartalet, men med det sagt så ser vi positivt på vår förmåga att trots det leverera tillväxt. Vårt fokus är och förblir dock att snarast möjligt återvända till lönsamhet. I och med vårt affärssystembyte så har vi nu genomfört de investeringar som vi ser som en plattform för att lyckas i vår resa, vilket ytterligare stärker oss som organisation. Organisationen står därför stark i sin passion och sitt engagemang, som alla medarbetare uppvisar, vilket gör mig övertygad om att vi kommer att lyckas. Vi går nu in i det säsongsmässigt viktiga andra kvartalet och ser med positiv tilltro fram emot att se effekterna av våra initiativ”, säger han.