Här är varumärkena som flest vill köpa secondhand
För tredje året i rad har Tradera tagit fram en rapport över de mest sålda klädmärken på andrahandsmarknaden uppdelat i kategorierna kvinna, man, barn och outdoor.
– Vi tar fram den här listan för att lyfta fram goda exempel och inspirera fler i branschen att ta efter och vässa sin cirkulära affär. Det här är klädmärkena som på riktigt driver på omställningen till en mer hållbar framtid, säger Sofia Hagelin, presschef Tradera.
Rapporten, som går under namnet Tradera circular brands, visar en tydlig trend. Det är svenska varumärken som konsumenterna på andrahandsmarknaden föredrar.
På samtliga topplistor är svenska märken i topp. Ett annat tydligt skifte är att män visar ett växande intresse för secondhand, då försäljningen av herrkläder ökade med 34 procent under 2023.
Mest populära dammärke blev i år Totême, herrmärke Our Legacy, barnklädesmärke Polarn O. Pyret och outdoormärke Fjällräven. För Fjällrävens del kammade outdoormärket hem den hedersvärda förstaplatsen över alla klädmärken i hela branschen – för tredje året i rad.
– Denna prestation är ett bevis på vårt engagemang att erbjuda våra kunder den mest hållbara, tidlösa och funktionella utrustningen för friluftsliv. Vi är dedikerade att fortsätta vårt arbete för att säkerställa att hållbarhet förblir en central del av all vår verksamhet, säger Aiko Bode, hållbarhetschef på Fenix Outdoor och Fjällräven, i en kommentar.
Topp 25 Klädmärken (inom parentes placering i fjol)
Fjällräven (1)
Polarn O. Pyret (2)
Totême (3)
Rodebjer (4)
Acne Studios (6)
ARKET (8)
Lindex (9)
Peak Performance (11)
Mini Rodini (5)
Ralph Lauren (23)
H&M (15)
Newbie (10)
Odd Molly (13)
Stone Island (24)
ADOORE (16)
Marimekko (7)
Levi’s (-)
Gudrun Sjödén (12)
Didriksons (14)
Our Legacy (21)
Haglöfs (18)
Houdini (20)
& Other Stories (25)
Gant (22)
Patagonia (19)
Källa: Tradera