E-handeln backade i april – tyngs av låga köpesummor
Efter en stark inledning för e-handeln under det första kvartalet i år har trenden brutits. Under april uppgick omsättningen på 12,5 miljarder kronor, vilket innebär en minskning med 3 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar Svensk Handels e-handelsindikator.
– Även denna månad påverkas e-handeln negativt av hushållens ansträngda ekonomi. Ungefär lika många handlar på nätet som under pandemin, men för betydligt lägre belopp. Det avspeglas i att det är särskilt tufft för kapitalintensiva branscher som byggvaror och hemelektronik, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, och tillägger:
– Visserligen såg vi en räntesänkning från Riksbanken i förra veckan, men det krävs betydligt fler för att svenska konsumenter ska återfå en stark köpkraft.
E-handelsindikatorn visar samtidigt att det är fler konsumenter som handlar jämfört med förra året, vilket är den primära tillväxtdrivaren.
Den genomsnittliga totala köpesumman per konsument har dock, med undantag för januari månad, varit låg. I februari var den i nivå med tidigare februarimätningar 2020-2023 men i mars och april var den lägre än samtliga jämförelsemånader under 2020-talet.
En del av den växande e-handeln sker genom stora internationella e-handelsplattformar från till exempel Kina, vilka är särskilt populära bland den yngre befolkningen, enligt Svensk Handel.
Under förra veckan stod det klart att den kinesiskägda e-handelsjätten Temu anmälts av flera europeiska konsumentorganisationer som varnar för att kunder kan bli manipulerade då bolaget bryter mot EU-lagstiftningen.
– Svensk Handel kommer alltid att stå upp för fri konkurrens, men det är av yttersta vikt att aktörer som använder plattformarna följer de lagar och regler som handelsföretag inom EU redan efterlever. Detta är viktigt utifrån både ett produktsäkerhetsperspektiv, konkurrensperspektiv men också givetvis ett hållbarhetsperspektiv, säger Per Ljungberg.