Hon vinner Nests pitchtävling: ”Underlättar den förpestliga returproblematiken”
Vinnaren av årets NEST-stipendium, det vill säga New Entrepreneurship for a Sustainable Textile industry, avslöjade under Habits stora seminariedag Habit Impact Day som gick av stapeln under torsdagen i Stockholm.
En jury på 15 ledamöter bedömde 15 pitchande startupföretag och utsåg Helen Silvander och Mimik till vinnare av ett stipendium på 75 000 kronor som delades ut av bransch- och arbetsgivarorganisationen Tekos vd Cecilia Nykvist.
– Vi är glada över att få stötta ett hållbart startupbolag i ett tidigt skede. MIMIK har en innovativ lösning på ett problem som involverar både kunden och företagen, som möjliggör minskade returer genom att kunden hittar en vara med rätt passform direkt. Det minskar både överkonsumtion och företagens klimatavtryck.
Mimik blir den tredje vinnaren av priset. Mimik är en digital plattform där användaren skannar sig med mobilen och får fram en fotorealistisk klon med exakta mått.
– Med Mimik får man en visuell passformsguide och ser hur plaggen ser ut på. Om vi kan hjälpa kunden att ta ett bra val tidigt är det troligare att de kommer att gilla det de köper och använda över lång tid. Det hjälper också handlarna med den förpestliga returproblematiken, förklararade Helen Silvander.
Nästa steg i utvecklingsprocessen blir att ta fram en demo på tjänsten, något som inte ligger alltför långt fram i tid, enligt Helen Silvander.
Nest, som initierades för två år sedan, vill stödja startupföretag som innoverar ny teknik och nya lösningar. Bakom Nest står Inkubatorn i Borås.
– Vi är så glada att den tredje upplagan av Nest har attraherat deltagare inom så skilda delar av textilindustrin och att de bolag som tog sig till final höll en mycket hög nivå. MIMIK är ett väldigt spännande bolag med ett starkt team och en driven grundare. Vi ser stor potential i denna innovativa affärsidé, säger Annelie Rådhall, programansvarig för Nest.
2022 vann Recomended och i fjol tilldelades priset Wendy Heijne och Perfect Fit.